# zadania po podstawówce.
Zaraz po podstawówce sugeruję jak najszybciej przejść przez Zadanie IV na który składają się cztery ćwiczenia:
Zadanie SPL/IV Nauka lądowania w terenie przygodnym
SPL/IV-1 "Doskonalenie lądowania" ( instr. 3, samodzielnie 6 )
SPL/IV-2 "Nauka esowania" ( instr. 3, samodzielnie 2 )
SPL/IV-3 "Lądowanie z tylnym wiatrem" ( instr. 2, samodzielnie 2 )
SPL/IV-4 "Wybór terenu i manewr do lądowania w pozorowanym lub rzeczywistym terenie przygodnym))" ( instr. 2, samodzielnie 0 )
podane ilości lotów są wartościami minimalnymi,
warto pamiętać, że musi być 1h lotów z instruktorem i 1h lotów samodzielnych.
( po zaliczeniu ćwiczeń 1-4 następne loty opisuje się jako: SPL/IV-5 "Loty doskonalące i kontrolne" )
# równolegle do "celności" można rozpocząć "termikę instruktorską", czyli zadanie:
Zadanie SPL/V-1 "Nauka wykorzystywania wznoszeń termicznych"
termika instruktorska w minimum 3 lotach trzeba wylatać 5h ( jednak lot nie może być krótszy niż 20min )
Po zakończeniu "termiki instruktorskiej" oraz po zrobieniu całego Zadania IV,
można rozpocząć loty termiczne samodzielne w ramach zadania SPL/V-1
termika samodzielna w minimum 3 lotach trzeba wylatać 3h ( jednak lot nie może być krótszy niż 20min )
( po wylataniu wszystkiego z Zadania SPL/V-1 następne loty opisuje się jako: SPL/V-4 "Loty doskonalące i kontrolne" )
( inne ćwiczenia w ramach Zadania V:
SPL/V-2 "Nauka lotów żaglowych" oraz SPL/V-3 "Loty nawigacyjne (przeloty)")
Zadania SPL IV i SPL V są obowiązkowe do licencji.
Zadania nieobowiązkowe lecz przydatne i ważne dla rozwoju ucznia to
SPL/VI-1 "Przeszkolenie na nowy typ szybowca".
W Aeroklubie Gdańskim dla uczniów do dyspozycji Puchacz/Bocian, Pirat, a dla wytrwałych Junior.
"Laszowanie" bo tak nazywa się pozyskanie nowego typu szybowca zaczyna się od zdania szybowca u mechanika.
trzeba przeczytać instrukcję szybowca, nauczyć się jego prędkości (

oraz:
Zadanie SPL VII "Nauka nowego rodzaju startu" ( start za samolotem )
UWAGA WAŻNE:
Uczniowie piloci minimum raz na 3-mce powinni wykonać lot opisany jako I-4 - sytuacje niebezpieczne.
Zwykle jest to przerwanie startu na 100m i lądowanie na kierunku przeciwnym, jednak sugeruję robić to naprzemiennie z lądowaniem w silnych duszeniach oraz lądowaniem z niewyczepioną liną.
LOTY PO PRZERWIE:
( dla uczniów pilotów, którzy zakończyli Zadanie IV i pilotów licencjonowanych bez bieżącej praktyki )
TABELA PRZERWA vs. LOTY
Jeśli uczeń pilot miał małą przerwę i wykonuje 1-2 loty sprawdzające należy w zadaniu wpisać I-7.
Jeśli uczeń pilot ma do wykonanie więcej lotów można pierwsze z nich opisać jako I-6, a ostatnie loty z instruktorem przed lotami samodzielnymi jako I-7.
Jeśli przerwa w lotach wynosi więcej niż 3 miesiące trzeba koniecznie przećwiczyć sytuacje awaryjne, i opisać taki lot jako I-4.
Wszystkie podane wyżej numery ćwiczeń to zadania ze szkolenia podstawowego:
I-4 sytuacje niebezpieczne; I-6 doskonalenie wszystkich elementów lotu; I-7 lot sprawdzający przed lotem samodzielnym
...............................................................................................................................
Sprawy finansowe
Uczniowie piloci, którzy rozpoczynają przygodę z lotnictwem są w A.G. członkami stowarzyszonymi.
Oznacza to, że po zakończeniu szkolenia podstawowego obowiązują ich stawki za poszczególne składowe lotu:
- start za wyciągarką ( opłata w/g cennika ),
- użytkowanie szybowca w locie ( opłata w/g cennika )
- instruktora w kabinie ( opłata w/g cennika )
Uczulam na systematyczne regulowanie kwot!
Zaległości powyżej 2 tygodni eliminują z latania.
WebChrono czyli online'owy podgląd lotów
znajduje się pod adresem:
webchrono.pl
Dostępów udziela Jarek.
Aby uzyskać dostęp należy napisać na adres:
jwosik(at) o2.pl oraz CC do mnie.
......................................................................................
Informacja praktyczna:
Po zakończeniu szkolenia podstawowego uczeń pilot staje się "samodzielny" i sam decydujecie o swoich lotniczych losach. Taki uczeń pilot wchodzi w struktury większej całości, zaczyna latać z innymi instruktorami, spotyka się/umawia na lotnisku z innymi pilotami - taka jest naturalna, klubowa kolej rzeczy.
Oczywiście Instruktor, który szkolił podstawowo zawsze będzie tym najlepszym

Tym, którzy jeszcze tego nie zrobili sugeruję zarejestrować się na forum:
http://forum.szybowce.gda.pl/
Samo zarejestrowanie się wystarczy by w dziale ‹ Latanie ‹ EPPR/EPKO inne
można umawiać się na loty w tygodniu i upewniać się co do lotów w weekend.
Ważna uwaga:
W weekendy przychodzimy na 9.oo ( warto być wcześniej ), no chyba, że no forum ustali się inne godziny.
Na latanie trzeba przeznaczyć cały dzień - źle będzie odbierane spóźnianie się i częste urywanie się przed końcem lotów, zwłaszcza na początku waszej lotniczej kariery.
Na forum jest kilka działów, do których mają dostęp tylko członkowie sekcji szybowcowej.
Nie trzeba być członkiem S.Sz by latać na szybowcach w A.G., jednak do S.Sz. serdecznie zapraszam!
WARTO!
Tu można poczytać co i jak:
http://szybowce.gda.pl/forum/viewtopic.php?f=31&t=5573
http://szybowce.gda.pl/forum/viewtopic.php?f=31&t=5520