Utrzymanie licencji

FAQ, czyli często zadawane pytania i odpowiedzi
  • Autor
    Wiadomość

Utrzymanie licencji

Postprzez ponczek123 » Pt sie 31, 2018 9:20 pm

Mam pytanko jak to wygląda, jeśli jestem już pilotem szybowcowym z licencją, to z tego co wiem w przeciągu 24 miesięcy muszę mieć 15h samodzielnego nalotu zgadza się !?
Kolejnym aspektem jest rodzaj startu. Czy muszę w jakimś tam okresie czasu zrobić jakąś ilość samodzielnych startów np. za samolotem ( podobno 5 lotów)

Aż głupio się pytać, ale każdego kogo pytałem mówi mi coś innego! A w innych źródłach nic nie znalazłem na ten temat.
Liczę na jakąś konkretną odpowiedz- mam na myśli osobę która jest pewna na 100% albo może podesłać jakieś linki czy coś w tym stylu.

P.S: chce po protu uniknąć przypału i chce żeby były wszystko tak jak należy :)
 
Login: ponczek123
Posty: 68
Dołączył(a):
Pt cze 17, 2016 2:34 pm

Re: Utrzymanie licencji

Postprzez tomek_s. » Pt sie 31, 2018 9:59 pm

nie wiem jak Ty to szukałeś - wyskakuje w pierwszym rekordzie:

Rozporządzenie UE 1178/2011
Podpunkt FCL140.S - wymagania dotyczące bieżącej praktyki
a) Szybowce i szybowce z napędem. Posiadacz licencji LAPL(S) może
korzystać z wynikających z niej uprawnień na szybowcach lub szybowcach
z napędem dopiero, gdy w okresie ostatnich 24 miesięcy wykonał na
szybow­cach lub szybowcach z napędem, z wyłączeniem motoszybowców turystycz­nych, co najmniej:
1) 5 godzin czasu lotu w charakterze pilota dowódcy, w tym 15 startów;
2) 2 loty szkolne z instruktorem;
(...)
c) Posiadacz licencji LAPL(S) niespełniający wymagań określonych w lit. a) lub
b) przed ponownym korzystaniem z uprawnień z niej wynikających:
1) musi zaliczyć przed egzaminatorem kontrolę umiejętności na szybowcu (...)
2) musi wykonać dodatkowy czas lotu lub starty i lądowania, w locie
z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem instruktora, aby spełnić
wymagania określone w lit. a) lub b).


CL.130.S metody startu
pkt c) W celu utrzymania uprawnień w każdej metodzie startu pilot musi wykonać co najmniej 5 startów w okresie ostatnich 24 miesięcy; nie dotyczy to startu z lin gumowych, w przypadku którego pilot wykonuje tylko dwa starty.



tylko jednego nie rozumiem :
Ty ledwo zrobiłeś licencję i już pytasz o minima?! ...latać trzeba! ...a nie kisić papier w szufladzie!
 
Login: tomek_s.
Posty: 5533
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: Utrzymanie licencji

Postprzez tomek_s. » Pt sie 31, 2018 10:02 pm

no i na koniec - dokładnie to pytanie dotyczące utrzymania licencji było na KWT.
 
Login: tomek_s.
Posty: 5533
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: Utrzymanie licencji

Postprzez ponczek123 » So wrz 01, 2018 6:02 am

Dzięki Tomek - Ty to jesteś gość . Wiem, że coś tam temat był poruszany na KWT, ale jakoś nie do końca przekaz chyba do mnie trafił :lol:

A kisić licencji w szufladzie nie zamierzam !!!
 
Login: ponczek123
Posty: 68
Dołączył(a):
Pt cze 17, 2016 2:34 pm

Re: Utrzymanie licencji

Postprzez a_skalska » Pn wrz 03, 2018 12:19 pm

...gdy w okresie ostatnich 24 miesięcy wykonał na
szybow­cach lub szybowcach z napędem, z wyłączeniem motoszybowców turystycz­nych, co najmniej:
1) 5 godzin czasu lotu w charakterze pilota dowódcy, w tym 15 startów;
2) 2 loty szkolne z instruktorem;


pkt 2 - to by oznaczało, że KTP mogłoby być co dwa lata? a z czego wynika, że jest wymagane co roku?
Anita
 
Login: a_skalska
Posty: 390
Dołączył(a):
Pn kwi 03, 2017 6:45 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: Utrzymanie licencji

Postprzez AndrzejR » Pn wrz 03, 2018 12:36 pm

KTP wykonywane jest na sprzęcie klubowym co 12 m-cy i jest to wewnętrzny wymóg właściciela sprzętu - czytaj klubu :)
 
Login: AndrzejR
Posty: 358
Dołączył(a):
N gru 30, 2007 2:45 pm
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Utrzymanie licencji

Postprzez tomek_s. » Pn wrz 03, 2018 12:53 pm

pkt 2 - to by oznaczało, że KTP mogłoby być co dwa lata? a z czego wynika, że jest wymagane co roku?

Takich ograniczeń jest nieco więcej i należy je traktować jako głos rozsądku i dobrą praktykę, np ilość nalotu potrzebnego by latać z pasażerami czy ilość lądowań po przerwie potrzebnych by bezpiecznie oddalić się od lotniska.
W pierwszym przypadku ustawodawca poszedł po bandzie dość mocno obniżając wymagania, w drugim w ogóle nie podejmują tematu dzięki temu tworzy się stan prawny gdzie ludziki mogą się ubijać zgodnie z literą prawa.
 
Login: tomek_s.
Posty: 5533
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: Utrzymanie licencji

Postprzez BartekTrawinski » Pn wrz 03, 2018 3:02 pm

tomek_s. napisał(a):W pierwszym przypadku ustawodawca poszedł po bandzie dość mocno obniżając wymagania, w drugim w ogóle nie podejmują tematu dzięki temu tworzy się stan prawny gdzie ludziki mogą się ubijać zgodnie z literą prawa.

Zgodnie z literą prawa można się ubić na wiele innych sposobów. Ogólnie przepisy UE wydają się zmierzać w kierunku deregulacji i ułatwiania, licząc na rozsądek pilotów. A jak ktoś rozsądku nie ma, to wg mnie jego sprawa. Zwykle zaszkodzi tylko sobie i swojemu sprzętowi.
 
Login: BartekTrawinski
Posty: 164
Dołączył(a):
N sie 14, 2016 11:00 pm

Re: Utrzymanie licencji

Postprzez jarek » Pn wrz 03, 2018 3:40 pm

BartekTrawinski napisał(a):
tomek_s. napisał(a):Ogólnie przepisy UE wydają się zmierzać w kierunku deregulacji i ułatwiania, licząc na rozsądek pilotów. A jak ktoś rozsądku nie ma, to wg mnie jego sprawa. Zwykle zaszkodzi tylko sobie i swojemu sprzętowi.


Na forum http://szybowce.com jest wątek na temat zostawania instruktorem z 100h nalotu - więc widać można zaszkodzić nie tylko sobie :)

BTW teraz nie KTP tylko KUP-a (Kontrola Umiejętności Praktycznych) - mają talent do skrótów, nie ma co :)
 
Login: jarek
Posty: 1574
Dołączył(a):
Śr gru 21, 2011 5:58 pm

Re: Utrzymanie licencji

Postprzez tomek_s. » Pn wrz 03, 2018 4:46 pm

KUP'a obowiązuje już od paru sezonów :-P
 
Login: tomek_s.
Posty: 5533
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: Utrzymanie licencji

Postprzez InterVox » Wt wrz 04, 2018 9:16 am

tomek_s. napisał(a):KUP'a obowiązuje już od paru sezonów :-P

Stąd obowiązek znajomości Skali Bristolskiej.
Pozdrawiam
M
 
Login: InterVox
Posty: 677
Dołączył(a):
Pn gru 31, 2012 12:25 am

Re: Utrzymanie licencji

Postprzez tomek_s. » Wt wrz 04, 2018 9:30 am

Stąd obowiązek znajomości Skali Bristolskiej.

wystarczy wiedzieć co to jest "Bristolska siódemka" :mrgreen:
 
Login: tomek_s.
Posty: 5533
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: Utrzymanie licencji

Postprzez krzysztofs » So wrz 21, 2019 12:52 pm

CL.130.S metody startu
pkt c) W celu utrzymania uprawnień w każdej metodzie startu pilot musi wykonać co najmniej 5 startów w okresie ostatnich 24 miesięcy; nie dotyczy to startu z lin gumowych, w przypadku którego pilot wykonuje tylko dwa starty.


Pytanie czy w PICu, czy loty z instruktorem spelniaja warunki utrzymania uprawnien?
 
Login: krzysztofs
Posty: 328
Dołączył(a):
Pn sie 11, 2014 2:00 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: Utrzymanie licencji

Postprzez tomek_s. » So wrz 21, 2019 5:54 pm

Zwróć uwagę, że nie jest wyszczególnione. Jeśli mowa o metodzie startów to po prostu jakkolwiek je zrobisz to sztuka jest sztuką, niemniej jednak wydaje mi się, że troszku błądzisz, bo przy wznawianie patrz na warunki wznowienia jako takie - minima to 5h jaki PIC, 15 startów, 2 loty z instruktorem. Jeśli w tych 15 startach będziesz miał 5zawibda, 5 za samolotem , 2 z gum to masz temat wznowienia na wszystkie starty :p
 
Login: tomek_s.
Posty: 5533
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Powrót do Pytania i odpowiedzi

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron