15.08 Czwartek

Plany lotów oraz rzeczy związane z lataniem w EPPR
  • Autor
    Wiadomość

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez tomek_s. » Cz sie 15, 2019 10:32 pm

dziś ABC - 6500ft.

6500ft-500ft separacji to 1830m

....tak mniej więcej 1830m
ważne by pamiętać o separacji!!!
( wpis wyedytowałem nieco, by pozbyć się rysu emocjonalnego - zostają same fakty :-) )


(...) bezwzględnie powinniśmy trzymać się w 22'kach sufitu wysokości 900/1500/1800m

900 w E
1500m w D
1800m w A,B,C
mierzone w QFE czyli na poziomie lotniska
to są wysokości, które Nas obowiązują!

niezależnie od tego czy zbliżanie nam dało wysokość "po sufit" w metrach czy dało "w fitach" 3500/5500/6500 -

od tych wysokości, które daje zbliżanie należy odjąć 500ft i elewację lotniska EPPR,
czyli wychodzi: E - 909m, D - 1519m A,B,C - 1823m


użyłem bolda i sajza by bardziej info się w oczy rzucało


Podane dla wykorzystania wysokości w strefach 900/1500/1800 różnią się o nieco ponad 1% od tych udostępnionych przez zbliżanie i te drobne różnice nie są widoczne na wysokościomierzach, a nawigacja GPS może nie pokazywać prawidłowych wysokości.
Sugeruję trzymać się wartości 900/1500/1800....
... i ich nie przekraczać dla porządku i dla wprawy, bo np na zawodach naruszenie strefy nawet o 1m, nawet na 1 sek. powoduje konsekwencje utraty punktów*.

*) oczywiście to jest trochę bardziej skomplikowane ale nieistotne dla tej opowieści
 
Login: tomek_s.
Posty: 5529
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez marcin.chmura » Cz sie 15, 2019 10:44 pm

Tomku
rozumiecie i kumacie. Przynajmniej ja.
pytanie było od Jarka co podało zbliżanie.
Zbliżanie podało 6500 ft i tak odpowiedziałem Jarkowi.

Tak jak napisałem a Ty potwierdziłeś, dla nas obowiązujące są 900m (w Echo)/1500m (Delta)/1800m (Alfa, Bravo, Charlie) jako bezpieczne wysokości z separacją uwzględniające elewację lotniska etc. Kropka.
I tego mamy się trzymać, bez żadnej nonszalancji i "dodatkowych zaokrągleń" wynikających z przeliczeń "między systemami walutowymi", liczeniem wysokości "z VAT'em czy bez" czy innej "kreatywnej księgowości".

I intencja mojego wpisu była właśnie taka by ten fakt przypomnieć.
 
Login: marcin.chmura
Posty: 612
Dołączył(a):
Pt cze 05, 2015 1:42 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez InterVox » Cz sie 15, 2019 11:18 pm

marcin.chmura napisał(a):dziś ABC - 6500ft.
... niezależnie od tego czy zbliżanie nam dało wysokość "po sufit" w metrach czy dało "w fitach" 3500/5500/6500 - i przynajmniej ja będę starał się to egzekwować


Nie rozumiem.
Osoba uprawniona zezwala na loty szybowcowe np. do wysokości 6500 feet, a pilot nie może wykonywać do tej wysokości?
Pozdrawiam
M
 
Login: InterVox
Posty: 677
Dołączył(a):
Pn gru 31, 2012 12:25 am

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez tomek_s. » Cz sie 15, 2019 11:21 pm

Nie rozumiem.
Osoba uprawniona zezwala na loty szybowcowe np. do wysokości 6500 feet, a pilot nie może wykonywać do tej wysokości?

nie, nie może, musi zachować separację pionową 500ft , czyli około 150m.

...i za bardzo nie rozumiem po co dociekać?!
prowadzący loty, daje informację, że latamy w PA 022 A-E do 900/1500/1800 i tego się trzymamy;
po co się zastanawiać ile jest w umowach z PAŻPem, a ile to jest w stopach, a ile separacji, a ile udało się wydzwonić?!

Prowadzący loty zarządza przestrzenią i jeżeli poda wysokości 900/1500/1800 to to jest obowiązujące dla pilotów, którzy startują z EPPR i tych, którzy dostali zgody na wlot w tą przestrzeń.

Pamiętajcie proszę, że układ stref Pruszcz Area 022 i cała filozofia stref sportowych został wynegocjowany również w oparciu o pewien rodzaj gentlemen's agreement czyli "bawimy się, straszymy, ale poza płot cmentarza nie wychodzimy"
 
Login: tomek_s.
Posty: 5529
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez InterVox » Cz sie 15, 2019 11:28 pm

To jasne, (BTW podaj podstawę prawną - tak dla wszystkich), ale nie rozumiem, dlaczego należy się trzymać szablonu 900/... jeśli Zbliżanie ustali, że dla A/B/C jest 6500 ...
Pozdrawiam
M
 
Login: InterVox
Posty: 677
Dołączył(a):
Pn gru 31, 2012 12:25 am

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez tomek_s. » Cz sie 15, 2019 11:30 pm

InterVox napisał(a):To jasne, (BTW podaj podstawę prawną - tak dla wszystkich), ale nie rozumiem, dlaczego należy się trzymać szablonu 900/... jeśli Zbliżanie ustali, że dla A/B/C jest 6500 ...


Prowadzący loty zarządza przestrzenią i jeżeli poda wysokości 900/1500/1800 to to jest obowiązujące dla pilotów, którzy startują z EPPR i tych, którzy dostali zgody na wlot w tą przestrzeń.
 
Login: tomek_s.
Posty: 5529
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez InterVox » Cz sie 15, 2019 11:34 pm

Czyli:
- Wojsko
- Bryza
- Sufit
- Prowadzący loty
;)
Pozdrawiam
M
 
Login: InterVox
Posty: 677
Dołączył(a):
Pn gru 31, 2012 12:25 am

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez tomek_s. » Cz sie 15, 2019 11:48 pm

InterVox napisał(a):Czyli:
- Wojsko
- Bryza
- Sufit
- Prowadzący loty
;)

e...
racej:
Czyli:
- Wojsko
- Bryza
- Sufit
- Prowadzący loty
gupota Lucka

Jest coś takiego jak porozumienie między PAŻP'em, a A.G. w sprawie stref Pruszcz Area, tam jest wsio wypisane.
Zawarte tam ustalenia uwzględniają dość dużo czynników, między innymi układ starów, ścieżki podejść i obowiązujące przepisy. Jest tam też zaznaczona separacja ( odległość od granicy strefy ).
Panowie z PAPU na wstępie zapytali czy planujemy zakup transponderów, bo tak byłoby łatwiej, więc jeśli ktoś nie chce się dostosować to transponder na pokładzie załatwi sprawę.
 
Login: tomek_s.
Posty: 5529
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez tomek_s. » Pt sie 16, 2019 12:00 am

- Prowadzący loty
gupota Lucka

tu oczywiście chodzi o to, że ustawodawca założył iż piloci nie będą latać z głową, tylko każdy będzie smigał skrzydłem po granicy strefy, dlatego bufor bezpieczeństwa ma ograniczyć hałas w powietrzu - hałas jaki wywołują dwa statki powietrzne, które wlatują w siebie nawzajem.
 
Login: tomek_s.
Posty: 5529
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez InterVox » Pt sie 16, 2019 12:06 am

Niemniej doszedł Czwarty Element ;)
Pozdrawiam
M
 
Login: InterVox
Posty: 677
Dołączył(a):
Pn gru 31, 2012 12:25 am

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez jarek » Pt sie 16, 2019 3:32 am

Wiem o ustaleniu i osobiście staram się by nie przekraczać 900/1500/1800 - samo gentlemen's agreement mi w zupełności wystarcza.

Ale nie chodzi tu o mnie.
Są na OGN i/lub GCUP tracki pięknych przelotów, które nie przekraczają granic stref, natomiast są w ich buforze 150m. Dla pikanterii dodam, że wykonane/wgrane przez instruktorów. :roll:

Czy w związku z powyższym są to tracki, które należałoby usunąć? Jeśli tak to dobrze by było wskazać konkretną podstawę.
W ENR-ach 2.2 i 2.2.6 są informacje o pionowych buforach w TSA, TRA, ale nie znalazłem konkretnie dla AAA. ENR 5.5 ze strefami AAA wymienia je, ale milczy o pionowych buforach.

W definicjach Pucharów uwzględnię ten gentlement's agreement ale będzie to dot. lotów od 2019-08-16 - dla wcześniejszych najlepiej by mieć konkretny zapis dot. legalności.
 
Login: jarek
Posty: 1574
Dołączył(a):
Śr gru 21, 2011 5:58 pm

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez barteksz » Pt sie 16, 2019 8:35 am

Nie wiem gdzie to zgłosić, ale pirat 50 ma problemy z elektryką. Wczoraj "zjadł" dwa akumulatory, dodałem adnotację w papierach Aku. Jakieś 2 tygodnie wcześniej ten sam pirat również sprawiał kłopoty w powietrzu i jest adnotacja przy Aku.

Kto wczoraj nim latał - czy były jakieś problemy?
 
Login: barteksz
Posty: 179
Dołączył(a):
Śr mar 22, 2017 12:26 pm

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez cypis » Pt sie 16, 2019 8:55 am

Witam Panów teoretyków
czy wysokościomierz ma dopuszczalny błąd? Nawet kilka, wynikające z metody: pomiaru, opóźnienia, zmian temperatury.
Oczywiście możemy się separować od separacji ale.... nie sprzyja to przelotom na naszym lotnisku.
Wniosek:
Żeby nie zachęcać do latania na "granicy", punkty karne są jedyną metodą która pogodzi wspieranie latania na przeloty i pilnowania granic stref.
"Tylko jaką metodą wybierzemy metodę liczenia pkt karnych.." :wink:
 
Login: cypis
Posty: 225
Dołączył(a):
Pt maja 16, 2008 10:57 pm
Lokalizacja: Pruszcz Gdański

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez InterVox » Pt sie 16, 2019 9:16 am

cypis napisał(a):Witam panów teoretyków...

W strefach wydzielonych z TMA lata się na aktualnym dla nich QNH, o którą się trzeba zapytać na FIS, albo odsłuchać AFIS. Inaczej separacja pionowa nie ma sensu.
Czy nasze rejestratory lotu można parametryzować do odsłuchiwania ATIS, żeby dane były zgodne z obowiązującymi w danej chwili? :wink:
Pozdrawiam
M
 
Login: InterVox
Posty: 677
Dołączył(a):
Pn gru 31, 2012 12:25 am

Re: 15.08 Czwartek

Postprzez marcin.chmura » Pt sie 16, 2019 10:42 am

Ustalmy wpierw o czym mówimy ... bo ja nie pisałem o rozbieżnościach wysokości dających się wytłumaczyć dopuszczalnymi błędami i tolerancjami wskazań przyrządów i o tym czy wedle (wielkości) tych rozbieżności Jarek w jego konkursie coś komuś zaliczy lub nie ...

Zgodnie z tym co napisał Tomek dostępne wysokości dla nas zostały tak określone by zachować bezpieczny margines uwzględniając te wszystkie "czynniki zakłócające pomiar" o których napisano wcześniej ...

jeśli ktoś dalej chce prowadzić dyskusję (teoretyczną lub praktyczną) na temat wielkości i dopuszczalności błędów wskazań przyrządów, sensowności lub nie separacji pionowej, czy nasze rejestratory i w szczególności wysokościomierze w szybowcach słuchają na radiu i kogo, oraz czy np. nad punktem zgodnie z porozumieniem mamy 900m (a w innych strefach odpowiednio 1500 i 1800) czy więcej i wg czyjego wysokościomierza to proponuję by na początek porozmawiał na ten temat np. z Joanną (wczoraj w sposób dość zdecydowany potwierdziła, że mamy nad punktem uzgodnienie do 900m).

A jeśli np. któregoś dnia pojawiliby się inni chętni z niewygodnymi pytaniami spoza naszego (klubowego) grona do dołączenia się do tej rozmowy, to ze swojej strony chciałbym tylko móc wskazać im wtedy odpowiedniego dyskutanta, który wytłumaczy im dlaczego "jego racja jest bardziej mojsza". That's all.
z mojej strony EoT w tym wątku :)
Z życzeniami samych dalekich, szybkich i bezpiecznych przelotów :)
M.
Ostatnio edytowano Pt sie 16, 2019 11:20 am przez marcin.chmura, łącznie edytowano 2 razy
 
Login: marcin.chmura
Posty: 612
Dołączył(a):
Pt cze 05, 2015 1:42 pm
Lokalizacja: Gdynia

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do EPPR

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość