Balleka :: Raport z wypadku

zalecenia, porady, przestrogi, zdarzenia
  • Autor
    Wiadomość

Balleka :: Raport z wypadku

Postprzez InterVox » Cz lut 08, 2018 5:24 pm

Pozdrawiam
M
 
Login: InterVox
Posty: 677
Dołączył(a):
Pn gru 31, 2012 12:25 am

Re: Balleka :: Raport z wypadku

Postprzez jarek » Pt lut 09, 2018 5:18 pm

Diamenty nie czynią nikogo nieśmiertelnym.

Jak widać w Anglii mają trochę inną politykę odnośnie przerwanych ciągów:
After power loss in mid-launch, adopt the recovery attitude, wait until the
glider regains a safe approach speed, and land ahead if it is safe to do so.

I faktycznie przy porywistym wietrze i faktycznym (a nie szkolnym) zerwaniu liny - zwłaszcza na tak rozległym kosmodromie jaki mamy w pruszczu lądowanie z prostej często jest najbezpieczniejsze (chociaż może utrudniać kolejne starty).
Natomiast życzę szczęścia komuś kto na kierunku 24 w Kornem będzie próbował lądować po zerwaniu z prostej. :)

Aczkolwiek widziałem filmik z GB gdzie kolesiowi zerwała się lina na 200m i ciął parę km z prostej i lądował na jakiejś farmie - no trochę bez sensu - to jak lądowanie w polu z długiej (tj. bez zbudowania kręgu i bez oględzin terenu) - w komentarzu uzasadniał właśnie w/w zaleceniem.
 
Login: jarek
Posty: 1574
Dołączył(a):
Śr gru 21, 2011 5:58 pm

Re: Balleka :: Raport z wypadku

Postprzez InterVox » Pt lut 09, 2018 6:11 pm

Starosta napisał(a):Natomiast życzę szczęścia komuś kto na kierunku 24 w Kornem będzie próbował lądować po zerwaniu z prostej. :)


No właśnie dlatego, żeby było "land ahead if it is safe to do so" zalecają również, aby pochylić szybowiec wyraźnie w dół podczas zabezpieczania prędkości - po to, żeby dobrze widzieć przestrzeń na wprost i prawidłowo ocenić szanse na lądowanie na wprost.
Pozdrawiam
M
 
Login: InterVox
Posty: 677
Dołączył(a):
Pn gru 31, 2012 12:25 am

Re: Balleka :: Raport z wypadku

Postprzez Piotr_S » Pt lut 09, 2018 6:38 pm

Spodziewałem się wszystkiego, ale nie takich przyczyn wypadku.

Jeśli dobrze zrozumiałem, po zerwaniu liny wykonał skręt pod wiatr (zamiast odejść z wiatrem) i wpadł w rotor który bardzo dusił. Rotor jak się domyślam, z zawietrznej strony zbocza. Prędkość względem powietrza nagle spadła i brakło wszystkiego do uratowania się z sytuacji.


Jakiś czas temu skopiowałem sobie checklistę, którą miałem zamiar wkleić w kabinę. Na wszelki.


Pre-Takeoff Checklist
Flight Controls — Check All (verify proper deflection with an assistant)
Takeoff Checklist
Altimeter/Avionics—Set & On
Belts—Secure
Ballast—As required
Controls—Checked & Trim Set
Canopy—Closed & Locked
Cable—Connected
Dive Brakes—Cycled & locked
Direction of Wind—Establish
Emergency plan -70/100/150
Radio—On & Checked

Dla wyjaśnienia - Balast - to również sprawdzenie, czy zostało zdjęte kółko z ogona.
 
Login: Piotr_S
Posty: 1079
Dołączył(a):
Cz cze 18, 2015 5:23 pm

Re: Balleka :: Raport z wypadku

Postprzez InterVox » Pt lut 09, 2018 7:23 pm

To źle zrozumiałeś.
Zakręt z wiatrem mógł być równie nieskuteczny.
Poprzedni szybowiec, pomimo że też base leg wykonywał z wiatrem - ledwie doczłapał do progu pasa, tak go wiatr odrzucił w silnym duszeniu.
Matt walnął o glebę, bo wykonywał głęboki zakręt z dużym przechyleniem kiedy dopadło go duszenie prawie 9m/s. I już z tego zakrętu nie wyszedł, pomimo że zaczął go prawie na 80 metrach.
Takie gwałtowne duszenia się zdarzają w okolicach pasa, szczególnie w mocno turbulentnych warunkach - sam miałem dwa razy podobne sytuacje.
Dlatego powinien lądować na wprost, bo miał gdzie.
Pozdrawiam
M
 
Login: InterVox
Posty: 677
Dołączył(a):
Pn gru 31, 2012 12:25 am

Re: Balleka :: Raport z wypadku

Postprzez tomek_s. » Pt lut 09, 2018 8:09 pm

Jakiś czas temu skopiowałem sobie checklistę, którą miałem zamiar wkleić w kabinę. Na wszelki.

Pre-Takeoff Checklist
Flight Controls — Check All (verify proper deflection with an assistant)
Takeoff Checklist
Altimeter/Avionics—Set & On
Belts—Secure (...)

a potem lecisz po trasie i taka czeklista odbija się na wewnętrznej części owiewki.
sugeruję mantrowanie, albo nawet ułożenie sobie jakiegoś stosownego wierszyka - to pomaga.

ogólna zasada jaką staram się wpoić pilotom to zastanowić się przed startem jakie procedury awaryjne na jakiej wysokości przerwania lotu. podawanie konkretnych wysokości nie ma sensu bo warunki są zmienne i wpływają na poszczególne parametry.
sugerowanie pochylenia maski po przerwanym ciągu?! hm... gratuluje pomysłu!
...bo kto mi powie ile to jest "nieznacznie"?

no i co do tego konkretnego przypadku - skoro on się zdarzył w górach to raczej lokalesi powinni znać miejsca rotorów no i powinni przed startem pilota poinformować gdzie się nie pchać.

zwłaszcza na tak rozległym kosmodromie jaki mamy

na jednym z zeszłorocznym KTP przy starce na 27 miało być przerwanie na 100m, winda wystrzeliła nas na 110m, wiatr był nieco silniejszy, pilot troszku się pośpieszył, zaraz po wyczepieniu zrobił zakręt o 180° no i byliśmy w ....ciemnej dupe. nijak nie dałby rady wylądować, bo jak zrobił zakręt to byliśmy nad żuławami. w tym momencie zrobił najgorszą z możliwych rzeczy czyli ....nic nie zrobił - zgłupiał, poddał się, czekał na OPR i że to mój problem czy wylądujemy.
 
Login: tomek_s.
Posty: 5529
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: Balleka :: Raport z wypadku

Postprzez InterVox » Pt lut 09, 2018 8:47 pm

„nieznacznie”? ???
Pozdrawiam
M
 
Login: InterVox
Posty: 677
Dołączył(a):
Pn gru 31, 2012 12:25 am

Re: Balleka :: Raport z wypadku

Postprzez jarek » Pt lut 09, 2018 11:10 pm

Starosta napisał(a):Natomiast życzę szczęścia komuś kto na kierunku 24 w Kornem będzie próbował lądować po zerwaniu z prostej. :)


A przepraszam - zapomniałem o tym filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=nErELh-1xtQ - wyczepienie (niestety nie wiem czy to było ćwiczenie) na jakichś 70-80m (mierząc na oko rozpiętościami skrzydeł do Ziemi), po wylądowaniu na wprost do skraju lasu zostało pewnie jakieś 30-40m więc "luuz" :)
Ciekawe co to za Filip ;)
 
Login: jarek
Posty: 1574
Dołączył(a):
Śr gru 21, 2011 5:58 pm

Re: Balleka :: Raport z wypadku

Postprzez InterVox » So lut 10, 2018 12:04 am

To nie było ćwiczenie.
Zabrało dwie liny na raz.
Lekcja dla transportujących liny ściągarką - jeśli dwie liny, to jazda na wprost, nie skręcamy.
Nie wiem, czy był luuuuz. Wg słów Filipa mógł wylądować wcześniej, ale chciał się dotoczyć pod skraj lasu.
Pytajcie Filipa o szczegóły.
Pozdrawiam
M
 
Login: InterVox
Posty: 677
Dołączył(a):
Pn gru 31, 2012 12:25 am

Re: Balleka :: Raport z wypadku

Postprzez F.Garbaszewski » So lut 10, 2018 1:04 pm

Niestety to nie były ćwiczenia.
Wyczepienie miałem na jakiś 60-70m (na wysokościomierzu 50m -> sugestia, żeby od razu walić przed siebie)
A pod las celowo dojechałem na zmniejszonych hamulcach, bo wcześniej zapadała decyzja o zmianie kierunku startu, więc wystarczyło obrócić pirata i poczekać, aż winda sobie pojedzie na właściwą pozycję :P
Nie dawajcie mi już pirata DG na zawody...
 
Login: F.Garbaszewski
Posty: 355
Dołączył(a):
Pt kwi 04, 2014 5:50 pm

Re: Balleka :: Raport z wypadku

Postprzez Piotr_S » So lut 10, 2018 11:14 pm

Trochę jeszcze podrąże :

The pilot chose to make a turn left toward the downwind leg of the circuit and this meant
that his initial turn was upwind and therefore contrary to general BGA teaching. BGA
teaching is to make an initial turn away from the wind, this allows the aircraft to be into
wind after a smaller amount of turn should a crossfield landing be possible and also gives
a reduced groundspeed during the base leg portion of the circuit. However, in this case
the merits of turning right, away from the wind, would have been more limited than in the
general case.


Czyli jednak pierwszy zakręt pod wiatr. Poniżej jest dodatkowa informacja , iż w tym konkretnym przypadku zalety pierwsze skrętu w lewo ( z wiatrem) przyniosłyby mniej korzyści niż zwykle.

Am I right?



Pomijając wszystko , lądowanie na wprost byłoby najbezpieczniejsze.
 
Login: Piotr_S
Posty: 1079
Dołączył(a):
Cz cze 18, 2015 5:23 pm

Powrót do Bezpieczeństwo Lotów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron