https://assets.publishing.service.gov.u ... _02-18.pdf
https://www.gov.uk/government/uploads/s ... ations.pdf
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości
| ||||
Balleka :: Raport z wypadkuhttps://assets.publishing.service.gov.u ... _02-18.pdf
https://www.gov.uk/government/uploads/s ... ations.pdf Pozdrawiam
M
Re: Balleka :: Raport z wypadkuDiamenty nie czynią nikogo nieśmiertelnym.
Jak widać w Anglii mają trochę inną politykę odnośnie przerwanych ciągów:
I faktycznie przy porywistym wietrze i faktycznym (a nie szkolnym) zerwaniu liny - zwłaszcza na tak rozległym kosmodromie jaki mamy w pruszczu lądowanie z prostej często jest najbezpieczniejsze (chociaż może utrudniać kolejne starty). Natomiast życzę szczęścia komuś kto na kierunku 24 w Kornem będzie próbował lądować po zerwaniu z prostej. Aczkolwiek widziałem filmik z GB gdzie kolesiowi zerwała się lina na 200m i ciął parę km z prostej i lądował na jakiejś farmie - no trochę bez sensu - to jak lądowanie w polu z długiej (tj. bez zbudowania kręgu i bez oględzin terenu) - w komentarzu uzasadniał właśnie w/w zaleceniem.
Re: Balleka :: Raport z wypadku
No właśnie dlatego, żeby było "land ahead if it is safe to do so" zalecają również, aby pochylić szybowiec wyraźnie w dół podczas zabezpieczania prędkości - po to, żeby dobrze widzieć przestrzeń na wprost i prawidłowo ocenić szanse na lądowanie na wprost. Pozdrawiam
M
Re: Balleka :: Raport z wypadkuSpodziewałem się wszystkiego, ale nie takich przyczyn wypadku.
Jeśli dobrze zrozumiałem, po zerwaniu liny wykonał skręt pod wiatr (zamiast odejść z wiatrem) i wpadł w rotor który bardzo dusił. Rotor jak się domyślam, z zawietrznej strony zbocza. Prędkość względem powietrza nagle spadła i brakło wszystkiego do uratowania się z sytuacji. Jakiś czas temu skopiowałem sobie checklistę, którą miałem zamiar wkleić w kabinę. Na wszelki. Pre-Takeoff Checklist Flight Controls — Check All (verify proper deflection with an assistant) Takeoff Checklist Altimeter/Avionics—Set & On Belts—Secure Ballast—As required Controls—Checked & Trim Set Canopy—Closed & Locked Cable—Connected Dive Brakes—Cycled & locked Direction of Wind—Establish Emergency plan -70/100/150 Radio—On & Checked Dla wyjaśnienia - Balast - to również sprawdzenie, czy zostało zdjęte kółko z ogona.
Re: Balleka :: Raport z wypadkuTo źle zrozumiałeś.
Zakręt z wiatrem mógł być równie nieskuteczny. Poprzedni szybowiec, pomimo że też base leg wykonywał z wiatrem - ledwie doczłapał do progu pasa, tak go wiatr odrzucił w silnym duszeniu. Matt walnął o glebę, bo wykonywał głęboki zakręt z dużym przechyleniem kiedy dopadło go duszenie prawie 9m/s. I już z tego zakrętu nie wyszedł, pomimo że zaczął go prawie na 80 metrach. Takie gwałtowne duszenia się zdarzają w okolicach pasa, szczególnie w mocno turbulentnych warunkach - sam miałem dwa razy podobne sytuacje. Dlatego powinien lądować na wprost, bo miał gdzie. Pozdrawiam
M
Re: Balleka :: Raport z wypadku
a potem lecisz po trasie i taka czeklista odbija się na wewnętrznej części owiewki. sugeruję mantrowanie, albo nawet ułożenie sobie jakiegoś stosownego wierszyka - to pomaga. ogólna zasada jaką staram się wpoić pilotom to zastanowić się przed startem jakie procedury awaryjne na jakiej wysokości przerwania lotu. podawanie konkretnych wysokości nie ma sensu bo warunki są zmienne i wpływają na poszczególne parametry. sugerowanie pochylenia maski po przerwanym ciągu?! hm... gratuluje pomysłu! ...bo kto mi powie ile to jest "nieznacznie"? no i co do tego konkretnego przypadku - skoro on się zdarzył w górach to raczej lokalesi powinni znać miejsca rotorów no i powinni przed startem pilota poinformować gdzie się nie pchać.
na jednym z zeszłorocznym KTP przy starce na 27 miało być przerwanie na 100m, winda wystrzeliła nas na 110m, wiatr był nieco silniejszy, pilot troszku się pośpieszył, zaraz po wyczepieniu zrobił zakręt o 180° no i byliśmy w ....ciemnej dupe. nijak nie dałby rady wylądować, bo jak zrobił zakręt to byliśmy nad żuławami. w tym momencie zrobił najgorszą z możliwych rzeczy czyli ....nic nie zrobił - zgłupiał, poddał się, czekał na OPR i że to mój problem czy wylądujemy.
Re: Balleka :: Raport z wypadku
A przepraszam - zapomniałem o tym filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=nErELh-1xtQ - wyczepienie (niestety nie wiem czy to było ćwiczenie) na jakichś 70-80m (mierząc na oko rozpiętościami skrzydeł do Ziemi), po wylądowaniu na wprost do skraju lasu zostało pewnie jakieś 30-40m więc "luuz" Ciekawe co to za Filip
Re: Balleka :: Raport z wypadkuTo nie było ćwiczenie.
Zabrało dwie liny na raz. Lekcja dla transportujących liny ściągarką - jeśli dwie liny, to jazda na wprost, nie skręcamy. Nie wiem, czy był luuuuz. Wg słów Filipa mógł wylądować wcześniej, ale chciał się dotoczyć pod skraj lasu. Pytajcie Filipa o szczegóły. Pozdrawiam
M
Re: Balleka :: Raport z wypadkuNiestety to nie były ćwiczenia.
Wyczepienie miałem na jakiś 60-70m (na wysokościomierzu 50m -> sugestia, żeby od razu walić przed siebie) A pod las celowo dojechałem na zmniejszonych hamulcach, bo wcześniej zapadała decyzja o zmianie kierunku startu, więc wystarczyło obrócić pirata i poczekać, aż winda sobie pojedzie na właściwą pozycję Nie dawajcie mi już pirata DG na zawody...
Re: Balleka :: Raport z wypadkuTrochę jeszcze podrąże :
The pilot chose to make a turn left toward the downwind leg of the circuit and this meant that his initial turn was upwind and therefore contrary to general BGA teaching. BGA teaching is to make an initial turn away from the wind, this allows the aircraft to be into wind after a smaller amount of turn should a crossfield landing be possible and also gives a reduced groundspeed during the base leg portion of the circuit. However, in this case the merits of turning right, away from the wind, would have been more limited than in the general case. Czyli jednak pierwszy zakręt pod wiatr. Poniżej jest dodatkowa informacja , iż w tym konkretnym przypadku zalety pierwsze skrętu w lewo ( z wiatrem) przyniosłyby mniej korzyści niż zwykle. Am I right? Pomijając wszystko , lądowanie na wprost byłoby najbezpieczniejsze.
| ||
Kto przegląda forumUżytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości |
||