Filmiki z przerwanych ciągów

zalecenia, porady, przestrogi, zdarzenia
  • Autor
    Wiadomość

Filmiki z przerwanych ciągów

Postprzez jarek » So paź 14, 2017 4:42 pm

1. https://www.youtube.com/watch?v=tkDSfuxJAmc - Wyczepienie na 130m - pilot daje się zaskoczyć - dość anemicznie pochyla szybowiec, chyba wręcz występuje przeciągnięcie - wyraźnie widać jak szybko i o ile spada prędkość zaraz po zerwaniu liny.
Najciekawsze jest jednak to, że w pierwszym odruchu łapie pierwszą gałkę, którą w tym wypadku jest... hamulec! Po chwili na szczęście się orientuje i ciągnie już właściwą.
Ręka na kolanie, ale niech mentalnie wie gdzie jest gałka - jak opadnie skrzydło przy starcie nie będzie czasu na szukanie.

2. https://www.youtube.com/watch?v=d0SC87Z38QE - pilot był zaskoczony, ale od razu zareagował oddaniem drążka

3. https://www.youtube.com/watch?v=xpiHKFW4_V4 - na tym filmie chyba najlepiej widać jak szybko spada prędkość po zerwnaniu liny, zerwanie na 150m pilot ląduje z prostej - bo może

4. https://www.youtube.com/watch?v=1AJv2cEV2SE - rozbicie podczas startu za wyciągarką, mała prędkość

5. https://www.youtube.com/watch?v=JUj-cTQOfTc - przerwany na 140m, mało istotny filmik

6. https://www.youtube.com/watch?v=Ls_VIfxOV8U - zahaczenie skrzydłem o ziemię przy starcie - widać jak zmienia się tor - ważne by z przodu nie stały jakieś szybowce

7. https://www.youtube.com/watch?v=oXt3a1M1z6Q - zerwanie na 85m, skrócony krąg czyli inny manewr niż standardowy - ale przede wszystkim można się przyczepić do drugiej liny leżącej za blisko i szybowca stojącego za blisko po prawej - gdyby opadło prawe skrzydło mógłby wjechać w szybowiec.

Na deser dwa filmiki niezwiązane z startami za wyciągarką:

8. https://www.youtube.com/watch?v=r0I75OZmA-0 - otwarcie owiewki podczas startu, pilot niepanikuje i kontynuuje start

9. https://www.youtube.com/watch?v=f71V1-MTFGg - z innej beczki przerwany start motoszybowca - mało czasu na wybór pola i nieciekawe konsekwencje lekkiego zakrętu.

Zawsze przy starcie staram się nastawić na przerwany ciąg - mogę się tylko miło rozczarować :).
 
Login: jarek
Posty: 1574
Dołączył(a):
Śr gru 21, 2011 5:58 pm

Re: Filmiki z przerwanych ciągów

Postprzez jarek » Wt paź 24, 2017 9:17 pm

I jeszcze dorzucę raport z wypadku 839/15 http://mib.gov.pl/files/0/1797033/20150839RK.pdf - przy symulacji przerwanego ciągu wyczepiona syntetyczna lina zaplątała się i zablokowała lotkę Bociana.

PKBWL jako przyczynę podała m.in. "Zbyt szybka reakcja załogi na zaplanowane przerwanie ciągu" - niby tak, ale ryzyko przeciągnięcia jest chyba większe niż prawdopodobieństwo wejścia liny w lotkę.

Wyciągarkowy też musi mieć świadość, że przy tak płaskim kącie wyczepienia jeśli po wyczepieniu za szybko zacznie ściągać linę może to sprowokować spadochronik do poderwania się jak latawiec - o tym PKBWL nie napisała.
 
Login: jarek
Posty: 1574
Dołączył(a):
Śr gru 21, 2011 5:58 pm

Re: Filmiki z przerwanych ciągów

Postprzez Piotr.Gierwiatowski » Śr paź 25, 2017 8:14 am

Zalecenia: zaleca się by wykonano stalowe przypony lin o zwiększonej długości (ok. 8 metrów)... to może nie być zły pomysł. MiGajek też raz skończył u nas z liną na skrzydle... i nie był zbyt wesoły po wylądowaniu ( na szczęście bez konsekwencji) Warto pomyśleć o takim przyponie lub innym dociążeniu liny?
-=\\Piotr Gierwiatowski//=-
 
Login: Piotr.Gierwiatowski
Posty: 343
Dołączył(a):
Śr kwi 04, 2007 9:08 pm
Lokalizacja: Pruszcz Gdański

Re: Filmiki z przerwanych ciągów

Postprzez tomek_s. » Śr paź 25, 2017 8:25 am

....no to wszyscy, którzy przeczytali ten wątek pomyśleli o nowych przyponach - i jak? ....było warto?!
na palcach jednej ręki u czynngo zawodowo drwala mozna policzyc osoby, które choć raz podeszły do tematu przyponów, a temat jest wciąż bieżący, bo przy 4,5k ciągów w sezonie pzypony się zużywają.

btw nasze przypony mają 10-12m, a liny są w gumowym wężu, więc przy przerwanym ciągu spadochron wlecze się daleko za szybowcem, a po wyczepieniu lina szybko odchodzi od szybowca.
niestety nie ma takiego patentu, który da 100% pewnosci przy wszystkich manewrach wykreowanych przez pilotów w chwili przerwanego ciągu. hasło "maska pod horyzont" czesto jest interpretowane/wykonywane jako "przejscie do lotu nurkowego" i taki manewr jest przyczyną problemów.


przy przerwanym ciągu pilot ma "zabezpieczyć prędkość", a więc ustawić maskę szybowca "pod horyzony" na tyle by lecieć z prędkością optymalną ( +10km/h ) i nie więcej, i po 2-3 sek wyczepić linę.
 
Login: tomek_s.
Posty: 5529
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: Filmiki z przerwanych ciągów

Postprzez tomek_s. » Śr paź 25, 2017 9:12 pm

w nawiązaniu do linkow filmów wklejonych przez Jarka, które niestety dopiero dzisiaj miałem możliwość zobaczenia;
fajnie, że pojawiły sie na forum jednak sugerowałbym nie traktować ich jak almanachu wiedzy lotniczej. każdy z tych filmów i im podobnych wymagałby osobnego komentarza instruktora i dopiero wtedy można czerpać z takch przypadków wiedzę. niestety komentarze , które do tej pory pojawiły sie przy w/w filmach nie do końca są zasadne.
 
Login: tomek_s.
Posty: 5529
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: Filmiki z przerwanych ciągów

Postprzez jarek » Cz paź 26, 2017 5:21 pm

tomek_s. napisał(a):sugerowałbym nie traktować ich jak almanachu wiedzy lotniczej.

Jak ze wszystkim znalezionym w internecie - na filmiku widzimy tylko wycinek sytuacji, nie ma pełnego kontekstu.
Myślę że takie omówienie byłoby ciekawe. Jeśli natomiast ja coś źle napisałem to śmiało edytować bez pytania.
 
Login: jarek
Posty: 1574
Dołączył(a):
Śr gru 21, 2011 5:58 pm

Powrót do Bezpieczeństwo Lotów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron