ZAJĘCIA DOSKONALĄCE - loty w EPPR

Zapraszam Wszystkich chętnych na ZAJĘCIA DOSKONALĄCE
z zagadnień lotów w okolicach EPPR

które odbędą się w sobotę 07.12 o godzinie 17.3o
Miejsce: Gdańsk, ul. Czopowa 10

Zaproszenie dotyczy wszystkich pilotów, uczniów i tych ,
którzy nie wiedzą czy mogą przyjść i boją się zapytać.


PSSzAG

więcej w wątku na forum:
viewtopic.php?f=47&t=7940&p=33602#p33602

Autohol

Plany lotów oraz rzeczy związane z lataniem w EPPR
  • Autor
    Wiadomość

Autohol

Postprzez Mieszko Zieliński » Wt cze 26, 2018 10:29 am

Czołem wodzowie.
Czy może są plany lub jest możliwość zrobienia uprawnienia do autoholu w Aeroklubie?
Może by się dało coś takiego zorganizować. Na pewno chętnych by się trochę znalazło.
Ja to w ogóle chciałem być w sekcji ale mnie nie przyjęli za wazeliniarstwo....
 
Login: Mieszko Zieliński
Posty: 311
Dołączył(a):
Pn mar 09, 2009 4:51 pm

Re: Autohol

Postprzez Marcin Wagner » Wt cze 26, 2018 1:39 pm

Słuszna idea ;)
790 350 339
 
Login: Marcin Wagner
Posty: 158
Dołączył(a):
Cz cze 19, 2008 10:06 pm

Re: Autohol

Postprzez jsoboczynski » Wt cze 26, 2018 9:09 pm

jestem za
pzdr
 
Login: jsoboczynski
Posty: 209
Dołączył(a):
Śr kwi 22, 2009 9:25 pm

Re: Autohol

Postprzez Piotr_S » Śr cze 27, 2018 8:36 am

Za
 
Login: Piotr_S
Posty: 794
Dołączył(a):
Cz cze 18, 2015 5:23 pm

Re: Autohol

Postprzez Mieszko Zieliński » Śr cze 27, 2018 10:04 am

No dobra pytanie do tych co nas mogą przeszkolić.
Czy jest w Aeroklubie instruktor mogący nasz przeszkolić na autohol?
Jeśli tak to niech się ujawni :) Lub ktoś co cokolwiek wie.
Ja to w ogóle chciałem być w sekcji ale mnie nie przyjęli za wazeliniarstwo....
 
Login: Mieszko Zieliński
Posty: 311
Dołączył(a):
Pn mar 09, 2009 4:51 pm

Re: Autohol

Postprzez Marcin Wagner » Śr cze 27, 2018 12:32 pm

Uprawnienia posiada AndrzejR.
Samochód powinien mieć pow. 120 koni najlepiej w automacie.
Lina 400-500m - ponoć da się taki kawałek wygospodarować z tej zdjętej z wyciągarki.
Do wykonania 10 lotów z instruktorem i 5 samodzielnie(do sprawdzenia).
790 350 339
 
Login: Marcin Wagner
Posty: 158
Dołączył(a):
Cz cze 19, 2008 10:06 pm

Re: Autohol

Postprzez Mieszko Zieliński » Śr cze 27, 2018 12:49 pm

No i to jest konkret
Andrzeju przeszkolisz nas?

Samochód się znajdzie jeśli nie dostaje za mocno po dupie to na samo szkolenie może mojego wezmę.
Ja to w ogóle chciałem być w sekcji ale mnie nie przyjęli za wazeliniarstwo....
 
Login: Mieszko Zieliński
Posty: 311
Dołączył(a):
Pn mar 09, 2009 4:51 pm

Re: Autohol

Postprzez InterVox » Śr cze 27, 2018 6:08 pm

Marcin Wagner napisał(a):
Samochód powinien mieć pow. 120 koni najlepiej w automacie.
Lina 400-500m - ponoć da się taki kawałek wygospodarować z tej zdjętej z wyciągarki.


Samochód powinien mieć moc, ale przede wszystkim masę i najlepiej napęd na tylne koła.
Moc jest bardziej dla komfortu pilota - szybciej lotki są skuteczne na rozbiegu i ster kierunku (to ostatnie ważne w przypadku startu z betonu).
Masa własna oraz napęd na tylne koła są przydatne w celu niezarysowania przedniego zderzaka samochodu, po tym jak szybowiec przejdzie na ostre kąty - szczególnie przy dość silnym, przeciwnym wietrze. :mrgreen:
Dodatkowo najlepiej, żeby samochód miał automatyczną skrzynię biegów lub przynajmniej, aby na dwójce mógł jechać 80 km/h.

Lina zdjęta z wyciągarki (nawinięta przez Andrzeja na drewniany bęben) była sprawdzana w Pile i raczej nie nadaje się - urywała się już na rozbiegu (Bocian).

Do tego przydatne, ale nie niezbędne:
- 2 szt. długich (sięgających najlepiej za statecznik poziomy szybowca), dość ciężkich przyponów z kółkami: bezpieczeństwo, a 2 sztuki żeby Auto szybciej przywoziło linę;
- zaczep na hak samochodu z wbudowanym gniazdem wyczepu: bezpieczeństwo (Spacery mają świeżo zrobione 3 sztuki, ale nie wiem, czy nie są już sprzedane / zamówione);
- bęben na linę z napędem elektrycznym lub mechanicznym - ręcznym: jak ktoś spróbuje nawinąć w inny sposób 500 mb liny, to będzie wiedział dlaczego :mrgreen: (Robert M. posiada taki bęben z n. elektrycznym - może pożyczy..., można też gotowca kupić na necie - na korbę);
- poprzeczny pałąk do zamocowania na bagażniku samochodu: zdecydowanie przyspiesza transport liny - samochód ciągnie linę po trawie, ale jedzie po betonie, a nie po wertepach.
Niby nie są to niezbędne elementy, ale bez tego nawet jedna osoba będzie miała małe szanse wyszkolić się w jeden dzień.

Trzeba też pamiętać, że nie każdego dnia można zorganizować starty. Pomijając oczywiście wojsko - wiatr musi być w osi lub z odchyłką z południa, inaczej lina może spadać na śmigłowce i wejdziemy w poważne szkody ...
Pozdrawiam
M
 
Login: InterVox
Posty: 614
Dołączył(a):
Pn gru 31, 2012 12:25 am

Re: Autohol

Postprzez Mieszko Zieliński » Śr cze 27, 2018 8:06 pm

InterVox napisał(a):Masa własna oraz napęd na tylne koła są przydatne w celu niezarysowania przedniego zderzaka samochodu, po tym jak szybowiec przejdzie na ostre kąty - szczególnie przy dość silnym, przeciwnym wietrze. :mrgreen:

Czyli że co, że jak szybowiec oderwie tył samochodu od powierzchni lotniska to wyłącza mu napęd? :D

Zaczyna mi się podobać.

Maciek ile to jest duża masa? 1300-1500 kg?
Ile trwa cykl startu ? Ze zwijaniem liny etc.
Jakie po kolei są etapy, rozwijanie liny, ciąg, zwijanie liny ?
Ja to w ogóle chciałem być w sekcji ale mnie nie przyjęli za wazeliniarstwo....
 
Login: Mieszko Zieliński
Posty: 311
Dołączył(a):
Pn mar 09, 2009 4:51 pm

Re: Autohol

Postprzez InterVox » Cz cze 28, 2018 1:26 pm

Jak z napędem na tylne koła, to może być nawet lżejszy ;)

Samochód napręża linę, kiedy szybowiec ruszy - pełen gaz i rozpędza się do ok. 80-90 km/h. Później zwalnia - im silniejszy wiatr w osi, tym bardziej zwalnia. Po dojechaniu na koniec pasa hamuje i zatrzymuje się, a pilot wyczepia szybowiec. Samochód zawraca i zawozi linę na miejsce startu. Odczepia linę i wraca na jej drugi koniec. Podczepia i zgłasza gotowość do następnego startu.

Z takim wyposażeniem jak opisałem - może być gotowy do następnego startu jeszcze przed lądowaniem szybowca.

W praktyce, przy holach na małą wysokość (ca. 300m.) - szybowiec ląduje i po jego zatrzymaniu podjeżdża do niego samochód z liną, a następnie jak wyżej. Daje to więcej startów na godzinę, bo nie tylko krótsze loty, ale też odpada potrzeba cofania szybowca na początek pasa po lądowaniu.

Generalnie - przy dobrej organizacji 2 osoby dziennie są w stanie się wyszkolić.
Pozdrawiam
M
 
Login: InterVox
Posty: 614
Dołączył(a):
Pn gru 31, 2012 12:25 am

Re: Autohol

Postprzez KLIF » Pn lip 02, 2018 6:50 am

Możemy się umówić na autohole w jakiś lepszy pogodowo dzień. Wyciągarka jest gotowa do użytku i przeszkoliło się na niej sporo pilotów także z AG. Z uwagi na utrudnienia z korzystania z pasa w EPPR lepiej przetranspotrować 1-2 szybowce do Borska. Najbliższy możliwy termin : środa do niedzieli. W weekend spory tłum paralotniarzy. Zapraszam. R.M filmiki z autoholi w Borsku:
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... Sj7ORhPuzk
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... fg7c4V3I_U
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... DMrVelx8xI
 
Login: KLIF
Posty: 27
Dołączył(a):
N lut 19, 2012 11:03 am

Re: Autohol

Postprzez Mieszko Zieliński » Pn lip 02, 2018 6:49 pm

No i jest już konkret.
Andrzej Roman jest chętny żeby nas przeszkolić na autohol.
Robert Machel ma sprzęt.

Kto jest chętny na czwartek/piątek na szkolenie?
Liczba miejsc ograniczona :)

Robert i Andrzej jaki byłby koszt takiego szkoleni/ciągu? Jak to finanosowo wygląda?
Czy w weekend jest możliwość szkolenia czy za dużo glajciarzy?

Jeśli znajdzie się kilka osób to będzie można złożyć puchacza i pojechać do Borska.
Ja to w ogóle chciałem być w sekcji ale mnie nie przyjęli za wazeliniarstwo....
 
Login: Mieszko Zieliński
Posty: 311
Dołączył(a):
Pn mar 09, 2009 4:51 pm

Re: Autohol

Postprzez michal708 » Pn lip 02, 2018 6:58 pm

Ja jestem mega chętny z tym że czwartek-piątek planuję wizytę w ulc więc niestety mogę tylko w weekend.
Pozdr.
 
Login: michal708
Posty: 131
Dołączył(a):
So wrz 16, 2017 12:35 pm

Re: Autohol

Postprzez jsoboczynski » Pn lip 02, 2018 9:00 pm

chętny dzień dowolny. :D
 
Login: jsoboczynski
Posty: 209
Dołączył(a):
Śr kwi 22, 2009 9:25 pm

Re: Autohol

Postprzez KLIF » Pn lip 02, 2018 11:14 pm

Zapowiada się dobra pogoda szybowcowa w Borsku. Po froncie wiatr w osi pasa WNW,dość silny może uniemożliwić loty paralotni. Wtedy całe lotnisko będzie do dyspozycji szybowców. Jeśli ma to być szkolenie ,należy uzgodnić z adminem lotniska, załatwię to zapewne jak się zbierze grupka chętnych.Koszt autoholu 30zł ,jeśli będzie do dyspozycji auto z automatem. Moja Vitara manual już się naholowała w Pruszczu swego czasu. Warto też mieć w zapasie kółeczka do wyczepów, mam tylko 2szt. a z praktyki wiem że uczący się lubią zrywać linę i wyczepiać kóleczko które jest nie do znalezienia. Puchacz bez problemu może startować z betonu. Technika startu znacząco się różni od wyciągarki stacjonarnej. Rozbieg jest zblizony do startu za samolotem, po oderwaniu wybieramy łagodnie bez gwałtownego zadzierania toru lotu. Pas jest długi i wystarcza do osiągnięcia ok. 500m z 600m liny. rekord 570m. Częstotliwość autoholi większa niż z klasycznej wyciągarki. Gdy szybowiec jest jeszcze w powietrzu lina jest gotowa na ponowny start. Przy dobrej organizacji można przeszkolić 1-2 pilotów /dziennie. Warto mieć do dyspozycji 2ster i 1ster aby móc polatać w termice. Na koniec fajnie by było wrócić do EPPR w powietrzu. Nie jest to wielki wyczyn przy zapowiadanej dobrej pogodzie. W razie dużej aktywności paralotni loty szkolne szybowców będą znacznie utrudnione. Bywa że działają 3 parawindy jednocześnie. ma to miejsce zwłaszcza w wekendy. Przy dużej aktywności paralotni szkolenie na autoholu jest niemożliwe natomiast kilka startów na termikę to nie problem. Ponoć w-wka się przymierza z własną windą do Borska. Noclegi za 35zl/noc przy lotnisku a sprzęt mozna zakotwić przy bazie ZUA gdzie stoi Dromader. Nie trzeba codziennie skladać na przyczepę. Jeśli na autohole w najbliższe dni będzie zapotrzebowanie proszę o kontakt dzisiaj w celu ogarnięcia logistyki.
P.s. wstępna zgoda admina na loty szybowca z AG już jest.
 
Login: KLIF
Posty: 27
Dołączył(a):
N lut 19, 2012 11:03 am

Następna strona

Powrót do EPPR

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 2 gości

cron