UWAGA! POST W TRAKCIE EDYCJI! edycja 2
PRZYJAZD LINY
Gdy liny podjeżdżają do szybowca przed szybowcem i w jego okolicy nie powinno być zbyt wielu osób.
DOCIĄGANIE LIN
Gdy jest potrzeba dociągnięcia jednej lub dwóch lin pytamy o zgodę wyciągarkwoego.
PODCZEPIENIE
Gdy następuje podczepianie liny pilot MUSI (!!!) być w szybowcu, a podczepiający MUSI zapytać pilota o zgodę na podczepienie. W chwili podczepiania Pilot powinien być już gotowy do lotu.
W chwili podczepiania liny przed szybowcem i w jego otoczeniu może być tylko instruktor ( lub osoba przez niego wyznaczona ) ( np do sprawdzenia tylnej kabiny w lotach samodzielnych na dwusterze ).
Sprawdzenie podczepienia liny powinno być dokonywane przez pociągnięcie za linę na końcu spadochronu z jednoczesnym ułożeniem spadochronu w osi szybowca.
uwaga!: między spadochronem a liną jest krętlik i inne metalowe kółka, które często ulegają przełożeniu/skręceniu.
koniecznie należy je wyprostować!
PODNOSZENIE SKRZYDŁA
Zaraz po podczepieniu pilot może dać ręką sygnał gotowości i moja sugestia jest taka, by trzymać rękę w górze do momentu podniesienia skrzydła ( dzięki temu nieco szybciej następuje moment startu ).
Osoba przy skrzydle MUSI (!!! ) mieć pewność, że przed szybowcem oraz w jego obrębie nie ma żadnego zagrożenia ( np. kółka ogonowe lub fotografowie oszołomy ).
Gdy liny są już na kwadracie na polu startów nie powinno być osób postronnych.
Gdy liny są już podczepione przed szybowcem nie powinno być nikogo. Przechodzenie wyłącznie za szybowcem
STARTY
Komendę do wyciągarki podaje prowadzący loty po upewnieniu się, że na drodze szybowca nie ma żadnych zagrożeń.
Na lotnisku EPPR pilot może się sam wystartować, jednak wcześniej MUSI (!!!) uzyskać zgodę od osoby prowadzącej loty / instruktora.
Gdy korespondencja samolotowa nakłada się na moment naprężonej liny - wyciągarkowy zatrzymuje naprężanie.
Wyciągarkowy rozpoczyna start szybowca WYŁĄCZNIE(!!!) po wyraźnym usłyszeniu komendy "szybowiec ruszył"(!!!)
WYCZEPIENIE LINY
Gdy w chwili wyczepienia liny nie słychać od wyciąągarkowego informacji, że lina "odeszła" ( np. z powodu trwającej korespondencji samolotowej ) pilot MUSI sam upewnić się, że lina została wyczepiona, tzn powinien wykonać zakręt i zobaczyć opadający spadochron od liny. Jeśli nie widać spadochronu pilot wprowadza procedurę lądowania z niewyczepioną liną.
PO STARCIE
Po starcie szybowca wszyscy, którzy byli przy szybowcu wracają na kwadrat.
Przebywanie na polu lądowań oraz polu startów jest niedopuszczalne. Niedopuszczalne jest również spacerowanie na polu startów.
Pamiętajcie, że w EPPR "strzała" nie wyznacza granicy między polem startów, a polem lądowań.
ZGODA KOŁOWANIA PRZEZ PAS SZYBOWCOWY
Jeżeli kwadrat nie reaguje na prośbę o przecięcie pasa szybowcowego ( zwłoka 4-6 sek, to brak reakcji ),
WYCIĄGAKOWY powinien udzielić takiej zgody; np. "S-CU możesz sprawnie kołować z uwagą na liny".
OBSŁUGA RADIA / PROWADZENIE LOTÓW /
Radio na "Kwadracie Szybowcowym" obsługują wyłącznie Instruktorzy.
W sytuacjach awaryjnych takich jak np splątanie lin, czy innych informację o zagrożeniu może nadać każdy,
przy zachowaniu zasad korespondencji radiowej,
a w szczególności ZWIĘZŁEGO i CZYTELNEGO KOMUNIKATU BEZ BLOKOWANIA PASMA
Dbajmy o siebie nawzajem, byśmy mogli spokojnie polotach wrócić do domu.
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości