XCSoar dostosowanie

Ogólne ciekawostki związane z szybownictwem i nie tylko
  • Autor
    Wiadomość

XCSoar dostosowanie

Postprzez jarek » Wt gru 25, 2018 11:44 pm

Zawsze czy to w LK8000, czy w XCSoarze jakichś informacji mi podczas lotu brakowało.
Można sobie niby pokonfigurować panele czy strony InfoXboxów,
ale potem w locie zaczyna się wachlowanie bo jedna informacja jest na ekranie trzecią górną wartością na pierwszym, a inna czwartą dolną na piątym.

W końcu stwierdziłem, że korzystając z dobrodziejstwa open source po prostu
sobie przeprogramuję LK8000 lub XCSoar tak by pokazywał to co ja chcę i tak jak ja chcę :). A wolę najistotniejsze informacje mieć w stałym miejscu na ekranie tak by się do ich pozycji przyzwyczaić.

Jeden z już niestety nieaktywnych członków naszego klubu współrozwijał projekt LK8000 - dzięki czemu mamy nagranie z jego wielogodzinnego szkolenia LK8000 toteż pierwotnie przymierzyłem się do kodu LK8000, aczkolwiek ówczesna jego struktura szybko mnie do tego zniechęciła.
Teraz po ok. roku podjąłem drugą próbę z XCSoar i tutaj dość miłe zaskoczenie - ponieważ pomimo niekodowania w C++ od czasu studiów, czyli ponad 13 lat kod ten dało się łatwo zrozumieć i modyfikować do moich potrzeb.

Na zrzucie ekranu uzyskanym z mojego Samsunga S7 widać co dodałem - bezpośrednio na mapie prezentowane są głównie żółtym kolorem wartości:
- u góry: nazwa nast. punktu, dystans do niego i kierunek (informacja czy do chmurki odbijamy 15 czy 30 stopni jest przydatna w szacowaniu opłacalności takiej odchyłki).
- informacja jaka strefa jest aktualnie nad nami
- po lewej:
- dystans do strefy nad nami (istotne by się nie przebić przez "sufit")
- wysokość AGL (przydatna do lądowania w polu oraz GPS AMSL - znowu by pilnować się z sufitem)
- wysokość terenu pod nami - można się zdziwić jak na południowy zachód od Pruszcza teren się wznosi
- na dole:
- nazwa lotniska ustawionego jako domowe
- coś czego niestety nie ma w standardowym XCSoar a jest w LK800, na szczęście tego zakodowanie było proste - wysokość dolotu po prostej na bezpiecznym MC do lotniska domowego liczona względem bezpiecznego dolotu 300m. Wartość bardzo przydatna jeśli latamy na termice nadlotniskowej i chcemy się trzymać cały czas w stożku
- odległość i kierunek do lotniska domowego
- po prawej:
- sugerowana prędkość lotu delfinem
- prędkość lotu wg GPS
- aktualne ustawienie MacCready i literka M jeśli to ustawienie manualne lub A jeśli automatyczne wyliczane przez XCSoar.

Inne drobne dostosowania:
- powiększenie czcionki tytułów InfoBoxów
- pogrubienie krzywej trajektorii zakrętu
- pogrubienie "celownika" w trybie przesuwania mapy

Pewne rzeczy zależące głównie od tego czy krążę, czy jestem na przeskoku pozostawiłem sobie nadal skonfigurowane na InfoBoxach.
Wykonałem już parę przelotów z tą wersją XCSoar w Condorze 2 i faktycznie stwierdzam, że wachlowanie stronami infoboxów zostało znacznie ograniczone.

Jeśli ktoś chciałby otrzymać taką wersję to mogę wrzycić APK na jakiś serwer.
Jest to developerska wersja 7.0 XCSoar-a ale wg mnie stabilna - nie sprawiła mi dotąd żadnych problemów - ale oczywiście jak to w open source - wszystko robisz na własne ryzyko.
Zgodnie z licencją GPL zmodyfikowany przeze mnie kod źródłowy jest udostępniony.
 
Login: jarek
Posty: 1574
Dołączył(a):
Śr gru 21, 2011 5:58 pm

Re: XCSoar dostosowanie

Postprzez Piotr_S » Wt gru 25, 2018 11:54 pm

- coś czego niestety nie ma w standardowym XCSoar a jest w LK800, na szczęście tego zakodowanie było proste - wysokość dolotu po prostej na bezpiecznym MC do lotniska domowego liczona względem bezpiecznego dolotu 300m. Wartość bardzo przydatna jeśli latamy na termice nadlotniskowej i chcemy się trzymać cały czas w stożku

Absolutnie jest!
Powiem nawet więcej ... wszystkie lotniska , które widzimy na mapie mają podaną wysokość dolotu (nie tylko home).
Dla przykładu przeczekując kryzys w trakcie mojej trasy miałem info, że do EPLS miałem dolot na ~500m, a do EPLU ~300m :) Baaaardzo cenne informacje, gdy trasa jest stosunkowo długa .

Mimo wszystko pozostaję fanem LK :)

Pozdrawiam i gratuluję ciekawej modyfikacji.
 
Login: Piotr_S
Posty: 1079
Dołączył(a):
Cz cze 18, 2015 5:23 pm

Re: XCSoar dostosowanie

Postprzez jarek » Śr gru 26, 2018 12:09 am

Oczywiście jestem świadom tego, że można mieć przy lotnisku na mapie tą informację - problem w tym, że jak jestem 30km od lotniska, albo po prostu krążę w kominie to go przeważnie nie widać na mapie - i znowu wachlowanie zoomem lub przesuwanie ekranu zamiast skupianie się na centrowaniu. XCSoar nie ma takiego InfoBoxa (a LK8000 ma).

Nawet dołożyłem szczególnych starań by "moja" wartość była zgodna z wartością z etykiety lotniska :)
Aczkolwiek liczę tylko w linii prostej co jest tylko uproszczeniem jeśli lata się w górach (XCSoar umożliwia szukanie dolotu z uwzględnieniem omijania terenu).
 
Login: jarek
Posty: 1574
Dołączył(a):
Śr gru 21, 2011 5:58 pm

Re: XCSoar dostosowanie

Postprzez tomek_s. » Śr gru 26, 2018 9:26 am

no to kilka słów odemua:

(XCSoar umożliwia szukanie dolotu z uwzględnieniem omijania terenu).

Podobni jest w LK8K. Pamiętajcie, że trzeba mieć wgraną dokładną rzeźbę terenu i prawidłowo ustawioną wysokość "przeskoku" nad granią.

Mimo wszystko pozostaję fanem LK :)

Eh...no może fanem nie jestem ale latam LK8K i na razie tak zostanie.
Wcześniej optowałem za powszechnym u nas użyciem LK8K po to byśmy "rozpracowywali" w praktyce jeden soft, byśmy w miarę szybko na zasadzie wzajemnych podpowiedzi szybko dochodzili do potrzebnych dla nas danych i ustawień.
Dalej uważam, że posiadanie tak wielu pilotów, którzy używają LK8K, połączone z warsztatami z jutuba, ułatwia "świerzakom" wchodzenie w temat lotów z "lusterkiem" - jest wielu kolegów ( koleżanek i kolegów ) którzy mają używają i pomogą w razie "niemca".

oprócz tego posiadanie kolegów, którzy idą własną ścieżką jest również ( a może przede wszystkim ) cennym zasobem, bo fixacja na jedno rozwiązanie grozi usankcjonowaniem się nowej religii :-P

Pozdrawiam i gratuluję ciekawej modyfikacji.

Bravo!
Jeden z już niestety nieaktywnych członków naszego klubu współrozwijał projekt LK8000

informacyjnie: Mateusz kiedyś wróci, mam nadzieję, że to będzie niebawem - czego jemu, sobie i wam/nam życzę!

No i na zupełny koniec.
Mimo godzin spędzonych z nawigacją wciąż mam kłopot by jednoznacznie określić jakie parametry powinna mi nawigacja pokazywać. Modyfikuję swoje LK8K na różne sposoby lecz wciąż zdarza się, że czegoś szukam po ekranach.

Napiszcie tu proszę jakich parametrów/jakich danych używacie podczas lotu i dlaczego akurat takich.
Jarosław w skrócie opisał swoje, mam tylko jedno pytanie:
"sugerowana prędkość lotu delfinem" - czy to oznacza speed commander'a ?
 
Login: tomek_s.
Posty: 5533
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: XCSoar dostosowanie

Postprzez jarek » Śr gru 26, 2018 4:16 pm

oprócz tego posiadanie kolegów, którzy idą własną ścieżką jest również ( a może przede wszystkim ) cennym zasobem, bo fixacja na jedno rozwiązanie grozi usankcjonowaniem się nowej religii :-P

Po poznaniu dobrze jednego warto zacząć poznawać drugie, tak by ostateczny wybór był świadomy :).
Duży (wręcz zawieszenia godny ;) ) błąd to myślenie, że lusterka da się nauczyć "w locie" - nielotne zimowe wieczory to najlepszy moment - oba projekty mają dobre manuale, w obu programach można włączyć REPLAY jakiegoś swojego lotu i obserwować wskazania, w obu jest tryb Symulacji - tu przyznam, że w LK jest lepszy bo łatwiej można testować krążenie - nawet sam wrzuca sztuczne kominy, choć jak się ma Condora to nie ma to znaczenia. A no i oczywiście powtórzę to co już wiele razy pisałem - Condor jest najlepszym sposobem nauki lusterka - mi się sezon nigdy nie kończy - od zakupu Condora 2 gdzieśtam w lutym mam w nim 118h nalotu i ponad 3000km po trasach, wszystko z rzeczywistym lusterkiem. :)

Mateusz kiedyś wróci, mam nadzieję, że to będzie niebawem - czego jemu, sobie i wam/nam życzę!

Z miesiąc temu na niego wpadłem pod pracą i generalnie "zarobiony" - ciągnie chyba etat i jeszcze z pasją własną działalność szkoleniową, więc w najbliższym czasie trochę czarno to widzę.

Napiszcie tu proszę jakich parametrów/jakich danych używacie podczas lotu i dlaczego akurat takich.

Też jestem bardzo ciekaw jak używacie swojego lusterka, warto się wymieniać doświadczeniami

Jarosław w skrócie opisał swoje

O bynajmniej! opisałem tylko co wrzuciłem na "overlaya" mapy :) Nadal używam InfoBoxów - nadal są przydatne bo innych wartości potrzebuję w krążeniu, a innych na przeskoku, a XCSoar automatycznie przełącza ekran w zależności co robię i co jest przydatne.
I tak w trybie krążenia (CIRCLING) mam:
- TC Avg - bieżąca średnia wznoszenia z aktualnego komina
- TC 30s - 30sekundowa średnia ze wznoszenia - jak ktoś Cię spyta przez radio jak nosi to nie podawaj trójeczki którą przez chwilę widziałeś, tylko lepiej (dużo niższą) średnią :)
- TC Gain - ile metrów uzyskałeś w bieżącym kominie - baaardzo przydatna informacja - początkujący przelociarze mają tendencję do krążenia za często i w byle czym - jeśli krążysz już ładnych parę/naście minut a uzyskałeś z komina 200m to źle wybierasz kominy - więcej tracisz na początkowe centrowanie niż ten komin Ci realnie dał - następnym razem zaplanuj dłuższy przeskok.
- Thermal - coś czego nie ma LK8K a mianowicie wykres kołowy siły komina - jeśli jest asymetryczny znaczy, że krążysz gdzieś z boku komina i warto się przesunąć do centrum
- Circle D - znowu coś czego nie ma LK8K, a jest super przydatne - otóż jest to średnica twojego krążenia - bardzo pomaga w ćwiczeniu ciasnego krążenia - można np. zobaczyć, że niby będąc super bojowo przechylonym, ale popylając za szybko ma się rozwlekły promień - a wystarczyłoby przyhamować bardziej i na mniejszym przechyleniu krążyć nawet ciaśniej. Dodatkowo podaje czas jednego okrążenia - i stąd wiadomo dlaczego TC jest z "30s" :)
W trybie przeskoku (CRUISE) mam - podobne statystyki odnośnie wznoszenia tylko opisujące ostatni komin i średnią ze wszystkich kominów,
- WP AltA - wysokość na jakiej dotrę do nast. punktu zwrotnego (tą wartość sobie jak Home Arrival z czasem przeniosę na overlaya mapy)
- Netto Trace - znowu coś czego nie ma LK8K - wykresik z ostatnich kilku sekund noszenia masy powietrza (tj. XcSoar odejmuje estymowane m.in. z biegunowej opadanie szybowca)

Skonfigurowałem sobie jeszcze "ekran" statystyk lotu:
- Flt duration - ile czasu już latam
- %Climb - ile % czas ulotu spędziłem ("zmarnowałem") na krążeniu
- Osiągniętą prędkość przelotową
- Progress - tego nie ma LK8K, ale to trochę bajer - wykres kołowy postępu przelotu.

Mam jeszcze ekrany - dolotu (FinalGlide) - z którego raczej będę chciał się pozbyć
i testowy na którym sobie sprawdzam działanie bardziej egzotycznych InfoBoxów w trakcie lotu.

Miałem oczywiście całą masę InfoBoxów, które teraz wrzuciłem na overlay mapy - jak się konkretnie nazywają pozostawiam jako ćwiczenie domowe :)

mam tylko jedno pytanie:
"sugerowana prędkość lotu delfinem" - czy to oznacza speed commander'a ?

W skrócie tak - XCSoar rozróżnia podawanie prędkości sztywno wynikającej z MacCreadiego w nieruchomym powietrzu (block speed) i prędkość dostosowaną do aktualnego noszenia/duszenia co nazywa delfinem - jest to opisane w manualu na str. 81 - nie mam jeszcze opinii, które jest sensowniejsze - w Condorze tego nie sprawdzę bo w symulatorze d*pą nie czuć noszeń ;) A delfin jest krytykowany za przekłamanie wynikające z opóźnienia.
 
Login: jarek
Posty: 1574
Dołączył(a):
Śr gru 21, 2011 5:58 pm

Re: XCSoar dostosowanie

Postprzez Piotr_S » Śr gru 26, 2018 11:54 pm

W trybie trasy korzystam zawsze z:
- odległość do najbliższego PZ-ta
- wysokość przylotu nad PZ
- godzina przylotu nad PZ
-aktualna godzina
- h AGL
- wysokość potrzebna do wykonania całej trasy

W trybie komin
- przyrost wyskości w aktualnym kominie
- średnia z komina i ost.30s

Ważny jest dla mnie również kierunek i prędkość wiatru. Wysokości dolotowe do pobliskich lotnisk. Czas trwania lotu.
Na ten moment to chyba tyle.
 
Login: Piotr_S
Posty: 1079
Dołączył(a):
Cz cze 18, 2015 5:23 pm

Re: XCSoar dostosowanie

Postprzez jarek » Wt sty 01, 2019 11:36 pm

Utworzyłem stronkę projektu - https://webchrono.pl/jwsoar i opublikowałem wersję 0.0.2 (lista zmian podana jest na w/w stronie). Wczorajsze loty sylwestrowe wykonałem z tą wersją więc mogę potwierdzić, że w realu działa :).
 
Login: jarek
Posty: 1574
Dołączył(a):
Śr gru 21, 2011 5:58 pm

Powrót do Ciekawostki

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron