Strona 1 z 1

relacja z Ostrowa

PostNapisane: N cze 17, 2018 1:30 am
przez tomek_s.
Zapraszam do przeczytania relacji naszych pilotów z ich udziału w zawodach Ostrów Glide 2018.

http://szybowce.gda.pl/ostrow-glide-2018/

Re: relacja z Ostrowa

PostNapisane: N cze 17, 2018 9:58 am
przez Piotr_S
Świetna relacja.

"Komisarz Sportowy zaproponował dla klasy Club obszarówkę 203.06 km / 438.36 km (320.03 km) przewidzianą na 3:30h."

Jak to rozumieć? Ile w końcu miała ta trasa? Wybaczcie jeśli to podstawowa wiedza :)
Pozdrawiam

Re: relacja z Ostrowa

PostNapisane: N cze 17, 2018 11:16 am
przez jaclen
Trasa miala tyle ile pilot przeleciał ;-) podane km to po min obszarów/ max obszarów/ środkach stref.
AAT poczytaj

Re: relacja z Ostrowa

PostNapisane: N cze 17, 2018 9:11 pm
przez tomek_s.
Jak to rozumieć? Ile w końcu miała ta trasa? Wybaczcie jeśli to podstawowa wiedza

tu właśnie widać różnicę między nami, a resztą Polski - jesteśmy niewlatani ale spokojnie (!!!) do wszystkiego dojdziemy!

tak na szybko:
(...)obszarówkę 203.06 km / 438.36 km (320.03 km)

obszary to zwykle koła o dość dużej średnicy - czasem nawet 35km.
- pierwsza wartość 203.06 km opisuje trasę przelecianą po minimach - dziabniesz strefę i lecisz do następnej
- druga wartość 438.36 km opisuje trasę przelecianą po maksimach - wlatujesz w strefę i lecisz do jej końca, a dopiero potem lecisz do następnej.
- trzecia wartość 320.03 km to trasa podana do środków tych stref.

punktowana jest najwyższa prędkość na oblecianej trasie.

cały myk polega na tym by obserwować pogodę i jeśli w danym obszarze/w ramach danej strefy są dobre warunki to trzeba w tej strefie lecieć jak najdalej.
zawsze przy obszarówkach jest podany minimalny czas zadania - jak są dobre warunki wymusza to konieczność wlecenia głębiej do danej strefy. obszarówki rozbijają peletony i czynią zawody ciekawszymi.

nawigacje szybowcowe ( LK8K, XCS, SY ) pomagają estymować głębokość "nakłucia" poszczególnych stref - warto ten temat rozpracować przed lotami.

Zadania AAT ch proste to są jeszcze niezrozumiałe dla naszej małej gromadki ale to w najbliższym czasie się zmieni :-P

do poczytania:
https://www.xcontest.org/xrace/about-aat/

Re: relacja z Ostrowa

PostNapisane: N cze 17, 2018 9:30 pm
przez jaclen
tomek_s. napisał(a):tu właśnie widać różnicę między nami, a resztą Polski - jesteśmy niewlatani ale spokojnie (!!!) do wszystkiego dojdziemy!


I to jest ot czego jeszcze nie umiem...
W zadaniach RT droga jest stała i liczy sie jak najkrótszy czas oblecenia aby vśr była max.
W AAT czas jest zadany trzeba więc aby max vśr osiągnąć, zrobić jak największą droge w tym czasie.
Niby proste ale w praktyce za mało doświadczenia niestety...

Re: relacja z Ostrowa

PostNapisane: N cze 17, 2018 11:32 pm
przez ostraczkowski
Z obserwacji wydaje mi się, że zazwyczaj opłaca się latać po minimach (a konkretniej: w czasie minimalnym), tak żeby dolot stanowił jak największa część całego przelotu i żeby uniknąć lotu w słabnących pod wieczór warunkach. Ale ze mnie żaden zawodnik, wiec może nie mam racji ;)

Re: relacja z Ostrowa

PostNapisane: Pn cze 18, 2018 9:45 pm
przez Piotr_S
I teraz wszystko jasne. Fajne!
Dzięki za link !!! Świetnie wytłumaczone!

Na takich zawodach zawsze /zwykle są wykładane obszarówki? Byłem święcie przekonany, że jest zupełnie inaczej.
Ciekawe jak nasz soft ułatwia skuteczne realizowanie obszarówek. W XCSoar widziałem, że dla AAT należy podać czas startu i zakończenia zadania. Ciekawe co soft podpowiada w trakcie zadania :)

Pozdrawiam.

Re: relacja z Ostrowa

PostNapisane: Pn cze 18, 2018 10:35 pm
przez tomek_s.
Na takich zawodach zawsze /zwykle są wykładane obszarówki? Byłem święcie przekonany, że jest zupełnie inaczej.

Zwykle na zawodach wykłada się AAT gdy pogoda jest średnia i nie do końca określona czyli "może będzie OK'ej ale wcale nie musi".
Na BrasovCup 100% zadań to były obszarówki ale to z uwagi na rozpiętość współczynników w danej klasie.
Myślę, że to doskonały sposób na wyłożenie jednej trasy dla pilotów o różnym doświadczeniu i sprzęcie.
SzMP2019 będą się odbywały pod znakiem zadań AAT :-)
więcej do poczytania o BrasovCup tutaj: http://szybowce.gda.pl/brasov-cup-2018-rumunia/

Ciekawe jak nasz soft ułatwia skuteczne realizowanie obszarówek. W XCSoar widziałem, że dla AAT należy podać czas startu i zakończenia zadania. Ciekawe co soft podpowiada w trakcie zadania :)

jak przed lotem podasz wartości MC to zasugeruje jak daleko "nakłuć" poszczególne strefy; w trakcie lotu analizuje twoją prędkość i sugeruje jak daleko nakłuć ostatnią strefę; jeśli zbyt szybko zrobisz zwrot w kierunku mety lusterko zawoła, że możesz się spodziewać przecięcia linii mety przed czasem.

zadań AAT w zasadzie nie da się zrobić "na mapę".

Re: relacja z Ostrowa

PostNapisane: Wt cze 19, 2018 8:06 am
przez Piotr_S
tomek_s. napisał(a):
Ciekawe jak nasz soft ułatwia skuteczne realizowanie obszarówek. W XCSoar widziałem, że dla AAT należy podać czas startu i zakończenia zadania. Ciekawe co soft podpowiada w trakcie zadania :)

jak przed lotem podasz wartości MC to zasugeruje jak daleko "nakłuć" poszczególne strefy; w trakcie lotu analizuje twoją prędkość i sugeruje jak daleko nakłuć ostatnią strefę; jeśli zbyt szybko zrobisz zwrot w kierunku mety lusterko zawoła, że możesz się spodziewać przecięcia linii mety przed czasem.

zadań AAT w zasadzie nie da się zrobić "na mapę".


Dzięki. Wszystko układa się w sensowną całość.

Re: relacja z Ostrowa

PostNapisane: Cz cze 21, 2018 10:58 pm
przez jaclen
Kolega szwed z zawodów w Ostrowie przystępnie tłumaczy AAT:
https://www.youtube.com/watch?v=NyCxhEwERCA

Proste recepty typu: latanie po minimach, max drogi w I strefie to półprawdy. Elektronika dużo podpowiada ale nie wszystko. Kluczem jest odpowiednie odczytanie pogody i jej dynamiki w I strefie i następnych.
A to trzeba latać, latać, latać...