Wszystko się zmieniło gdy uruchomiłem vario netto w LXie i wcześniej poczytałem o tym w sieci.
Umieszczam krótki filmik z widocznym wariometrem V80. Dopiero odnajduję się w całym systemie i wario przełącza mi się w tryb ,którego sobie nie życzę, stąd to pewne zamieszanie ze zmieniającymi się ekranami V80.
Podsumowując - środkowe pole wariometru - od góry:
-thermal vario - siła całego komina
-avarage vario - średnia z 20s.
-Netto - wario netto
- prędkość IAS.
Strefa zewnętrzna - strzałki
- czerwona -Wario (energi całkowitej)
- niebieski trójkącik - Ustawiony Mc
- czerwony "diamencik" średnia wartość wario z 30s.
Będąc na przeskoku, wario netto podaje nam pionowy ruch powietrza z pominięciem tego co się dzieje z szybowcem.
Możemy ciąć 250 km/h i mając -4 m/s opadania na wariometrze energii całkowitej widzimy opadanie wynikające z oporu powieterza , a tym samym biegunowej szybowca. Można tym samym założyć, że wario netto w tym momencie wskaże 0m/s. Wario netto informuje nas czy w danym miejscu powietrze opada czy wznosi się.
Widząc tendencję i siłę wario netto, możemy szybciej zdecydować się czy warto w danym miejscu zabawić dłużej , czy też lepiej ciąć do przodu

Wariometr en.całkowitej również pokaże nam czy komin jest silny czy też nie, ale jeśli "kulawo" krążymy, lub latamy z dodatkowymi oporami możemy skonfrontować wartość netto z wartością wariometru en. całkowitej odejmując od netto opadanie szybowca. Przynajmniem, możemy sprawdzić na ile w pełni wykorzystujemy energię komina.
Igła mojego wariometru en.całkowitej jest dość czuła, opóźnienie ustawiłem na 0,5s. I rzeczywiście, pomiędzy tym co poczuję a tym co widzę mija bardzo krótki czas.
Szybowiec ma również swoją bezwładność i lecąc szybko (z balastem szczególnie) wario netto będzie dużo ciekawszym przyrządem do oceny siły noszenia/duszenia niż wariometr energii całkowietej.
Na filmiku widać moment, w którym przelatuję przez różne obszary powietrza, utrzymując względnie stałą prędkość. Decyduję się na rozpoczęcie krążenia mając wario netto powyżej 2 m/s. Ostatecznie nie udało mi się wycentrować komina. Możliwe że się rozpadł, lub poszarpał, lub kiepski ze mnie pilot

Generalnie chciałem namówić wszystkich, którzy mogą przełączyć/włączyć wario netto w szybowcu do zrobienia tego kroku


https://www.youtube.com/watch?v=q4yrdE6 ... e=youtu.be
Pozdrawiam
Piotr