• Autor
    Wiadomość

ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Postprzez marcin_prusaczyk » Wt gru 02, 2008 2:13 pm

Tomek zastanawiałeś się nad tym jak zwiększyć nośność koziołka.
Po mojemu, wszystkie połączenia gwintowe nie mające związku z montażem / demontażem szybowca, zamienić na spawane(spawanie aluminium możemy zlecić firmie zewnętrznej bo koszt spawarki przekroczy chyba koszt materiału na koziołka).
Myślałem o użyciu stali 4130 (ASTM oznaczenie) albo 25HM (PN) ale niestety mimo iż na zastosowanie lotnicze ze względu na właściwości i masę to jej gęstość jest znacznie > od Al (dla porównania 4130/25HM -> 0,29 lb / in3, a Al -> 0,1 lb / in3

Sorry za jednostki nie SI, ale nawet właściwości materiałów łatwiej znaleźć na amerykańskich stronach niz polskich :(

Ale powinniśmy sie przyzwaczajać bo kozioł, a potem skybolt / piper cub też w jednostkach imperial.



Dobra wracając do zamiany śrub na spawy.
Oszczędzimy w cholere na masie, bo tych śrub jest ze 100 + podkładki + nakrętki + zawleczki da nam duuużo kilogramów mniej wiec o tyle kilogramów ja mogę przytyć ;) , zaufaj mi.

Albo inaczej, tomek podejmiesz się "przeleceniu" całego projektu, zrobienia listy wszstkich śrub/podkładek/nakrętek/zawleczek z ich rozmiarem. Potem policzę tego masę i będziemy wiedzieli ile kilo możemy zejść, i zadecydujemy czy przeprojektować czy po prostu "odchudzić"

JEST OK?
 
Login: marcin_prusaczyk
Posty: 351
Dołączył(a):
Śr wrz 27, 2006 6:01 pm
Lokalizacja: Borkowo/Rzeszów

Re: ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Postprzez tomek_s. » Wt gru 02, 2008 5:18 pm

pytania:

1. czy spawy nic nie waza ?
2. z tego co wiem spawanie aluminium jest trudne wiec co daje wieksza niezawodnosc spaw czy sruba?
3. czy nie jest tak, ze sruba daje inna elastycznasc niz spaw?
czy to z punktu widzenia elastycznosci nie ma znaczenia?

... p.s. postaram sie przeczesac projekt w poszukiwaniu srub.
 
Login: tomek_s.
Posty: 5322
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Postprzez marcin_prusaczyk » Śr gru 03, 2008 9:43 am

Odpowiedzi poniżej:

Ad 1.
Relatywnie nic lub mało, praktycznie można pominąć w obliczeniach.
Co prawda dodajesz trochę materiału podczas spawania, ale przed spawaniem musisz "zukosować" łączone brzegi czyli odjąć materiału ;) więc wychodzi prawie na 'zero' śladowe ilości.

Ad 2.
Należy rzeczywiście trochę przemyśleć spawanie tego materiału, a opinia ze jest trudne zależy od punktu widzenia (a właściwie od tego kto taką opinie daje) sprawa się prądem zmiennym metodą TIG.
Różnica jest taka że oprócz innych parametrów znanych z innych metod spawania tutaj trzeba jeszcze regulować krztałt przebiegu sinusoidy. Co nie jest trudne jak się spróbuje.
W PL takie spawarki są cholernie drogie dlaego mało jest relatywnie ludzi którzy się tym bawili, stąd opinia że jest to trudne spawanie.
To samo mówiono kiedyś o nierdzewce... ;) a rzecz w tym że bez narzędzi odpowiednich to i śruby dobrze nie wkręcisz ;)

Ad 2a

Na dobrą spoinę "nie ma gościa"

Ad3.

Nie wiem za bardzo o co chodzi z tą elastycznością.

Ale ufałbym bardziej spawom niż połączeniom rozłącznym.
Bo jak sama ich nazwa wskazuje ;) źle dokręcone (mówimy tu o odpowiednim momencie) się rozłączają ;))) troszkę lepiej gdy zaopatrzone są w spinki.

Ale generalnie zarówno spaw jak i śruba ma ten sam cel, ustalić/przytwierdzić względem siebie dwa lub więcej elementów.

Nie będę wchodził głębiej już w sprawy że spaw się robi tam gdzie najmniej obciążony rejon jest itd... lub pomaga sobie przeprojektowując element, aby zginanie / skręcanie /rozciąganie nie działało bezpośrednio na spawie.. ale tu już musisz mi zaufać / Lechu też zresztą może powiedzieć wiele na ten temat bo mechanikę / wytrzymałość materaców ;) też przerabiał
 
Login: marcin_prusaczyk
Posty: 351
Dołączył(a):
Śr wrz 27, 2006 6:01 pm
Lokalizacja: Borkowo/Rzeszów

Re: ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Postprzez tomek_s. » Śr gru 03, 2008 11:52 am

tak sobie pomyslalem, ze skoro zostalem ochrzczony specem od PR i marketingu to przygotuje projekt i postaram sie sprzedac powierzchnie reklamowa :-)

a tak powaznie to odnosnie wytrzymalosci pomyslalem sobie o takim tescie:
gotowy szybowiec przymocowac do platformy na samochodzie ciezarowym i rozpedzic go.
ciekaw jestem przy jakiej predkosci odleca skrzydla i czy taki test jest miarodajny.
 
Login: tomek_s.
Posty: 5322
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Postprzez marcin_prusaczyk » Śr gru 03, 2008 12:36 pm

Wystarczy płat obiążyć workami z piaskiem.
bo F = m * g (Fsiła m(asa) g przyśpieszenie ziemskie (nie musi być przyśpieszeniem ciężarówki;)))

a propos reklamy => farba waży ;)))
 
Login: marcin_prusaczyk
Posty: 351
Dołączył(a):
Śr wrz 27, 2006 6:01 pm
Lokalizacja: Borkowo/Rzeszów

Re: ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Postprzez tomek_s. » Śr gru 03, 2008 12:44 pm

Wystarczy płat obiążyć workami z piaskiem.

ale na samochodzie ladniej beda skrzydelka odpadac :-)

a propos reklamy => farba waży ))

a pieniadze nie smierdza :-)
 
Login: tomek_s.
Posty: 5322
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Postprzez marcin_prusaczyk » Śr gru 03, 2008 12:53 pm

;)))
Dobre
;)))
Szukaj dawców biletów nbp zatem ;)

Acha jeszcze zostałeś ochrzczony oblatywaczem ;) tak na marginesie ;)
 
Login: marcin_prusaczyk
Posty: 351
Dołączył(a):
Śr wrz 27, 2006 6:01 pm
Lokalizacja: Borkowo/Rzeszów

Re: ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Postprzez tomek_s. » Śr gru 03, 2008 1:34 pm

Acha jeszcze zostałeś ochrzczony oblatywaczem

...ja bardzo wszystkich przepraszam, ale nie bralem innej opcji pod uwage :-)
 
Login: tomek_s.
Posty: 5322
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Postprzez Lech Bierawski » Śr gru 03, 2008 2:15 pm

a może testa za windą? :oops:
Lech
 
Login: Lech Bierawski
Posty: 200
Dołączył(a):
Cz kwi 06, 2006 10:23 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Postprzez tomek_s. » Pn lis 23, 2009 5:28 am

za chwile minie rok od momentu utworzenia tego watku, a temat stoi w miejscu.

Tomek zastanawiałeś się nad tym jak zwiększyć nośność koziołka

wciaz sie zastanawiam jak zwiekszyc nosnosc tej konstrukcji.
czy sa jakies konkretne propozycje?
moze wydluzenie skrzydel o 0,5 m wystarczy? moze poszerzenie ich o 10 cm ?
moze wsio powiekszyc o 5%?

rzucam temat - szukam odpowiedzi. :-)
nie chcialbym aby ten projekt upadl, chce poczuc wiatr we wlosach :-)
 
Login: tomek_s.
Posty: 5322
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Postprzez Lech Bierawski » Pn lis 23, 2009 7:43 am

mam podobne odczucia - niech mnie tylko stad "wypuszcza"
Lech
 
Login: Lech Bierawski
Posty: 200
Dołączył(a):
Cz kwi 06, 2006 10:23 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Postprzez tomek_s. » Pn lis 23, 2009 10:46 am

nie chcialbym aby ten projekt upadl, chce poczuc wiatr we wlosach :-)

mam podobne odczucia - niech mnie tylko stad "wypuszcza"


a czkaj, czekaj!
mowiles, ze nudzisz sie wieczorami. :-)
najpierw papierkowy temat jest do rozpracowania.

no i wracajac do tych wieczorow - zdaje sie, ze u was zachod slonca byl dawno temu, czyli wciaz jest wieczor i masz duzo czasu :-)


" pewien facet powiedzial, ze "chcialby zyc poza kolem podbiegunowym, poniewaz przez pol roku bylaby u niego noc i porzadnie by sobie poodpoczywal." na to inny facet zwrocil temu pierwszemu uwage, ze "oczywiscie podczas nocy polarnej by odpoczywal ale podczas dnia musialby caly czas pracowac." na to ten w odpowiedzi: " to zaden problem - mnie obowiazuje 8godzinny dzien pracy" :-)
 
Login: tomek_s.
Posty: 5322
Dołączył(a):
Pt kwi 07, 2006 4:14 pm

Re: ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Postprzez Lech Bierawski » Pn lis 23, 2009 1:11 pm

niestety mnie nie obowiązuje 8h dzień pracy...
musze stad wyjechac, zeby odswierzyc umysl, inaczej nic z tego nie bedzie.
Lech
 
Login: Lech Bierawski
Posty: 200
Dołączył(a):
Cz kwi 06, 2006 10:23 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Postprzez marcin_prusaczyk » Cz lis 26, 2009 2:25 pm

tomek_s. napisał(a):za chwile minie rok od momentu utworzenia tego watku, a temat stoi w miejscu.

Tomek zastanawiałeś się nad tym jak zwiększyć nośność koziołka

wciaz sie zastanawiam jak zwiekszyc nosnosc tej konstrukcji.
czy sa jakies konkretne propozycje?
moze wydluzenie skrzydel o 0,5 m wystarczy? moze poszerzenie ich o 10 cm ?
moze wsio powiekszyc o 5%?

rzucam temat - szukam odpowiedzi. :-)
nie chcialbym aby ten projekt upadl, chce poczuc wiatr we wlosach :-)


Myślę, że na pewno pomoże zrobienie koziołka w skali, zwiększenie go o np. 20%.
Do tego trzeba trochę czasu, myślę że może się mi uda posiedzieć teoretycznie, jak znajdę pracę. ;)
 
Login: marcin_prusaczyk
Posty: 351
Dołączył(a):
Śr wrz 27, 2006 6:01 pm
Lokalizacja: Borkowo/Rzeszów

Powrót do Projekt "Kozioł"

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron